Minns ni MC-kossan?

Jag hade en sådan här kossa, Mjölkcentralens (MC) symbol,när jag var barn. En leksak,
eller om det var en sparbössa, i gladrött trä. Trodde den var en 1960-talare, men hittar den 
nu i en tidning från början av 1950-talet. 
UPPDATERING: Kolla in "Klas och Kristina i lustiga landet", ett pedagogiskt häfte där
MC-kossan medverkar, på Margarethas blogg! Tack, Margaretha för att du förädlade
detta inlägg!


Det var mycket ostreklam i 1950-talets tidningar. Ett gott och nyttigt livsmedel 
rikt på kalk."Er make kommer att skicka er en tacksam tanke när han öppnar
sitt smörgåspaket... "
Inga tjocka ciabattas proppfulla med fyllning, utan en liten nätt smörgås
med Nordost, tre gurkskivor och en perisljekvist. Kanske några rädisor också.
Visst var smörgåsarna i 50-talsreklamen snygga?
1 stina:

skriven

Jättefina mackor! Minns dock inte Nordost. Raketost hade vi, fast det var kanske senare.



Betr era fina cafébilder, vill tipsa om Nybo Café om ni kommer i närheten av Valbo utanför Gävle. Mycket femtiotal....

2 Libby:

skriven

Gick in direkt och kollade deras hemsida. Tack för tipset, det blir besök där allra senast i sommar!

3 margaretha:

skriven

Visst minns jag kossan - borde ha en någonstans... Har nog en bok (häfte) också med en berättelse om kossan och ett par barn - tror bestämt de är ute och flyger med en helikopter. Oj så länge se'n jag såg den. Måste försöka leta rätt på den.

Margaretha

4 Libby:

skriven

Vad kul! Tipsa mig om du lägger ut den grejen på din blogg, så kan jag länka!

5 Staffan H:

skriven

MC-kossan minns jag; har för mig att en sådan fanns hos någon lekkamrat. Vill också minnas att det var en sparbössa. Var, hur och när sådana delades ut vet jag inte. Ett vet jag dock och det är att jag aldrig hade någon sådan, men jag tycks ju ha klarat mig rätt bra. :-)

6 margaretha:

skriven

Nu har jag lagt upp bilder av boken "Klas och Kristina i lustiga landet" på min blogg.

Margaretha

7 Hencopenko:

skriven

Köpte mig en MC-kossa idag. Är ju uppvuxen på landet så det är ju ett måste att ha en egen ko :) Hade tur som hittade en i näst intill perfekt skick och som dessutom hade bjällran kvar. Har också noterat utifrån bilder att det verkar ha funnits en tidigare och en senare modell, min är av tidigare modell och jag fick den för det facila priset av 30 kronor så jag är helnöjd. :)

8 Jan:

skriven

Här finns originalet, alltså i trä från slutet av 1940-talet. MC-kossan är en "spargris"!

Kommentera här: