Okej, här kommer en gul&grå till!


Har ju sett på andra bloggar att det inte bara är jag som gillar 1950-talsporslin i gult och grått.
Så här kommer en till, som jag inte tagit mig tid att identifiera. Vem vet vad koppen heter? Och är det
Upsala-Ekeby eller Rörstrand?
(Plåtad på Arbetets Museum, Norrköping)
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Med denna koppen kan jag inte hjälpa dig. Det måste varit väldigt populärt med dessa färger med tanke på hur många snarlika dekorer det gjordes.

2 Benny:

skriven

Jaha, då ska vi se...Rörstrandskopp, dekor Fresia, en av tusentals odokumenterade dekorer på 1950-60-talet, modellen på koppen heter VB och kom ca 1956-1957. Har inte sett just denna dekor tidigare på en kopp, men det finns många liknande precis som Moster M konstaterat. Jag känner till minst 4 förutom "din" dekor i samma färgställning, kolla på min blogg under Rörstrand, modell VB.



Hittade denna när jag Googlade:



78454070" rel="nofollow">http://www.tradera.com/Tekoppar-Rorstrand-Fresia-auktion78454070



God Jul & Gott Nytt År!

3 Libby:

skriven

Benny - jag visste att jag kunde lita på dig.

God Jul & Gott Nytt år själv!

Och ni andra bloggläsare som gillar porslin och som ännu inte kollat in Bennys Porslinsbloggen - gör det!

Kommentera här: