Åhhh Norrköping (1) Ett fik med rätta känslan


Låt mig presentera: Café Väster på S:t Persgatan 24 i Norrköping. Kafét har
 funnits där sedan 1956 - och det är bara helt underbart. Jag tog en slät kopp kaffe
och pratade med Sabine, som äger fiket. Hon tog över för ett år sedan och letar ´
fortlöpande grejer från 1950-talet till sitt kafé.


Jag tycker det är fint som det är. Så här ser det ut bakom disken.


Borden och stolarna fanns med från början. Men man måste ha duk, annars
blir intrycket av lokalen för mörkt, sa Sabine. Och så kanske det är, i de flestas
smak. Men jag tyckte det var stiligare så här, utan duk. Och "arbetarna" som
är stammisar på Café Väster, tycker som jag, fick jag veta...


Vargarnas moto-crosslag 1951. Det finns gamla bilder på kafét,
de ska också upp på väggarna så småningom.


Mitt nya favoritfik i Norrköping.


Åhhh, vilka fina koppar i fönstret! Det är Gustavsberg längst fram, hmmm... jag
lyckades glömma namnet på dem. Den ensamma koppen är i alla fall
Upsala Ekebys "Kryss".


Och i det andra fönstret, en teveapparat. Där tog jag adjö av Café Väster, men hit
kommer jag att gå varenda gång jag är i stan.
Fler inlägg från Norrköping kommer att dyka upp på bloggen de närmaste veckorna.
Bland annat bilder från klassiska Café Broadway, en fantastisk port på Bråddgatan och
50-talsmiljöer och -grejer på Arbetets museum. Stay tuned!
1 Staffan H:

skriven

Det där ser ut som ett verkligt trevligt kafé. Glasbetong fanns det visst där också.

2 Libby:

skriven

Ja! Glasbetong!!! Känner du (eller någon annan)till var det finns mycket färgad glasbetong? Den är allra vackrast. Gul, röd, grön..

3 anneli:

skriven

Med röd/vitrutig duk blir det mer fransk bistro.



Snygga kaffekoppar!!

4 Staffan H:

skriven

Tyvärr inte, men stöter jag på någon kommer både bilder och tips, jag lovar.

5 Matilda:

skriven

åh! min pappa pratar jämt om det där fikastället men ändå har jag inte besökt det än. måste bli av, alla bilder jag har sett därifrån gör mig helt hänförd! och, jag tycker verkligen om din blogg. jag har gått igenom arkivet i säkert en timme nu och bara tittat på alla vackra ting. din blogg är numera en klar favorit!

6 Åsa Lundstedt:

skriven

Tycker om det du skrev! Spännande att se en del nyttiga grejer och inte bara det vanliga sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

Kommentera här: