Mer 1950-talsmode med Monet (gästinlägg)


Minns ni Monet? Min coola väninna som var med på 1950-talet, och har koll
på det mesta. Nu blir det mode med Monet igen, jag ger henne ordet:

De här två klänningarna ritade jag av den 25 maj 1959 i dagboken. Den första är
min examensklänning som är en köpt klänning. Ur dagboken:
"Jag provade min examensklänning. Den är så jättegullig. Jag tycker redan om den .
Den ser ut ungefär så här. Den har stora ljusblå och mörkblå rosor med ett ljusblått
empireskärp."



Nästa klänning är den jag själv syr i slöjden och den är nästan färdig. Till den ska
jag köpa ett rött läderskärp. Ur dagboken: "Den är sydd av gråblått tyg med ränder
av rött och vitt. Torpartyg heter det. Den har "rokokoärm" med brodyr. Den är inte så
gullig som den andra".

Jag minns båda klänningarna och särskilt den jag sydde själv. Som ni ser på
teckningarna hade jag tankar då i femtonårsåldern att bli modetecknerska.
Den hemsydda klänningen har jag "designat" själv både när det gäller modellen
och tyget. Den var faktiskt mycket söt. Och med skumgummi- och brodyrunderkjolar
på förstås! Jag är 15 år. Och syr mina egna kläder. Det ni!


Och skorna... Mer femtiotal än så blir det inte!

Monets blogg hittar ni här.

1 anneli:

skriven

Kul att du har sparat!! En annan har slängt sina minnen.

2 Inger Maryissa:

skriven

Så mysiga teckningarna av klänningar du ritat.

Kommer ihåg när jag själv som barn satt och ritade olika klänningar.

Och jag ritade ungefär liknande, med utåtstående kjolar, skärp osv.

Kommer också ihåg skumgummi- och brodyrunderkjolarna.

Ja, helt fantastiskt att vara 15 år och kunna sy sina egna kläder.

3 Monet:

skriven

Anneli: jag har också slängt mina minnen. Ett antal "dödsstädningar", såna som man gör för att barnen ska slippa har gjort att det mesta har gått till tippen. Och dagboken är så pinsam att läsa nu att den nästan fått gå samma väg. Men man ser ju nu hur kul det blir med minnen från länge sen på NÄTET!!



Maryissa: kul att du också känner igen dig. Särskilt underkjolarna. Och, ja inte är det många femtonåringar som syr sina kläder idag. Bra kunskap dock, jag sydde alla ungarnas kläder också när de var små. Och inte kunde ha synpunkter:-)

Kommentera här: