Nostalgitips (7) Ikeas kataloger från 1950-talet


"När en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer
för en inredare att göra där." Ett av Ernst Kirschsteigers bevingade citat.
Att det Ernst säger stämmer, visste Ikea redan 1957.
Kolla omslaget! Mycket katt, litet möbel.
Här hittar du Ikeas alla katalogomslag från 1950 och framåt.
Bonus: tidigare nostalgitips om GB:s glassar från 1960-talet och framåt.
1 anneli:

skriven

Ja Ernst "jag sydde gardiner av mina snusnäsdukar" är lite 50-tals mysig hemmaman. Hemmafru och hemmaman, allt i ett. Snickrar OCH lagar mat. Ser snygg ut när frugan kommer hem, precis som "the 50´s" fast tvärtom.

Istället för hemmaklänning (se tidigare blogg av Libby) så är han barfota.. gulligt!

Ok, det kan bli lite för mycket av det goda..



Jag ser hellre "Design Simon och Tomas" på TV3, som är mer hund än katt om vi ska prata djur, och som förvisso har ingenting med femtiotalet att göra. Men man blir inspirerad till att förändra hemma och de är mkt underhållande! Jo, de båda kan också bli för mycket ibland, men "I love them"!! Alla avsnitt/säsonger finns på webb-tv! Vem vet, de kanske gör en lägenhet med femtiotalstema framöver (inte Libbys, hon fixar det själv!)



Även Ernst´s antikprogram; Första, andra, tredje.. finns på webbtv samt Antikdeckarna (gå in på TV4 sen Anytime och vidare till Livsstil). Lätt som en plätt!

2 anneli:

skriven

P.S

Jag tror att man måste bo i Sverige för att se svensk webb-tv. Jag försökte gå in på BBC häromdagen och upptäckte att jag bodde i fel land. Attans då!

3 Stina olson:

skriven

Din hemsida är helt UNDERBAR!!!!Vill du nån gång fylla på och komplettera din samling så kom till Magderuds Frisör & Kuriosa nära Karlsborg...................Kram Stina

4 Eli:

skriven

Stina: Tack! Noterar tipset!

Kommentera här: