På besök hos ett coolare 1950-tal


Jag tittade alltså in på Sivletto, butik, kafé, frisör i ett. Hade ju kollat deras sajt och förstått att detta är
1950-tal (och 1940-tal) med rockabilly, stuprörsjeans, tatueringar och raggarfrisyrer. Mitt femtiotal är ju mer
det lantligt snälla, jag var nog en Tommy Steele-flicka, misstänker jag. Och visst var det ett coolt ställe med coola kläder, men med rar personal - så inte ens en Tommy Steele-flicka behöver vara rädd att gå den supersmala spiraltrappan ner i Sivlettos 1950-talsvärld...


... trots att det första som möter är ett ufo! Men ett snällt litet ufo, i form av en lampa.
Den gamla Konsumskylten är evig, och kändes trygg att se bland allt amerikanskt.


Sivletto har kafé också, och massor av småprylar i de gamla diskarna.


Längst in i lokalen kände jag igen mitt femtiotal. Rya, roliga tyger, porslin...


... och ett ruggigt snyggt askfat.


På Sivletto blandas gamla grejer med nytillverkade. Den här söta tekannan
smälte fint in bland de autentiska 1950-talssakerna. Design: Maria Johansson.
Den fick mig att känna mig hemma. Och sedan hittade jag verkligen mitt 50-tal:


Vintern 1951, vinröd drömjumper.


Svart, grått, rött. Oslagbar färgkombination i kläder. En av många, många
klänningar.


Och här kan man bli 50-talsklippt. Jag undrar vilken frisyr jag skulle kunna passa i? Så här ser blir det när jag "yearbookar" mig tillbaka till 1952. Tror jag hellre vill ha något från slutet av 1950-talet...
Vilken 50-talsfrissa skulle DU kunna tänka dig?


Briljantin. Tre hyllor med hårgrejer hade
de på Sivletto.


Sivletto verkar också vara navet för den "lifestyle" som ligger någonstans 
parallellt med mitt 1950-tal. Läs mer på deras hemsida!
1 Monet:

skriven

Cool butik!! Jag har yearbookat mig också, helt hilarious, jag skrattade så jag skrek framför datorn. Vissa av frisyrerna har man ju till och med haft!! Fast det var mera på 70- och 80-talen.

2 Anneli:

skriven

Jag tror jag ska dit och titta någon gång. Verkar vara mer som ett museum än en affär, men så kollade jag in deras hemsida och insåg att man kan shoppa loss på kläder och annat. Blev särskilt imponerad av mångfalden av deras hårprodukter. Undrar om man ska skaffa sig en 50-tals frissa?!

Kommentera här: