Välkommen hem till 1950-talets Sundbyberg


Alltså, nu har jag ett problem. I fredags besökte jag en helt underbar utställning
på Sundbybergs museum. Jag tog massvis med bilder och skulle vilja visa er allihop.
MEN, då kanske ni inte går dit själva utan nöjer er med att titta på bilderna. Och det vore
ett stort, stort misstag. Utställningen "Ljuva 50-tal på Sundbybergvis"  är det finaste jag
sett på länge. Ni får bara inte missa den!
Så här kommer lagom mycket smakprover...


Spisarparty! En av alla Åhhh-grejer på utställningen.


Allting på Sundbybergs museum var MITT 1950-tal, det jag jagar, så som jag vill
att min lägenhet ser ut och känns när jag gjort den till 50-talslya. Ett levande hem.
På bordet med perstorpsplatta ser ni Stig Lindbergs servis "Piké" från 1951,
de där besticken med svarta handtag, och Husmoderns köksalmanack.
Fantastiskt!


Överallt fina saker, på hyllor och väggar. Som det här fruktfatet.


Sundbybergsbilder från 1950-talet, förstås. Både fotografier och några härliga
målningar som den här.


Jag fick mig till livs litet lokaltrafikhistoria också. Sven-Erik, en av de aktiva
i hembygdsföreningen som driver museet berättade om spårvagnar, spår,
hallar, linjer med mera. Han flyttade till Sundbyberg som parvel i mitten av 1940-talet.
Om ni träffar på honom när ni är på museet - ställ frågor om allt ni vill veta!


Som industrihistoria, till exempel. Visste ni att Sveriges första Coca-Cola
blandades ihop på Mineralvattenfabriken Tre kronor i Sundbyberg, eller att Kobrans
plasthölje tillverkades på en fabrik i Sundbyberg?


I en hylla hittar man leksakerna från 1950-talet. Framför hyllan står den bulliga
dockbarnvagnen och ser söt ut.
Utställningen har många små avdelningar. Det är alltså med flit jag inte visar bilder
från allihop, men jag kan berätta att det finns en telefonhörna, en sminkbordshörna
- med fladdermusfåtölj, en nöjeshörna med roliga affischer och en apotekshörna.


Och så alla dessa roliga föremål överallt. Duken med transistormönster
är en av mina favoriter.


Hörrni, ni måste kolla in denna ambitiösa och snygga utställning.
Jo, öppettiderna är knepiga för alla som jobbar kontorstid. Men om du gillar 1950-talet,
eller är intresserad av den epoken i Sundbybergs historia, försök komma ifrån någon
eftermiddag!
Här hittar du öppettider och all annan information.

Undertecknat Libby, Råsunda, som tänker gå med i Sundbybergs hembygdsförening
trots att jag bor på fel sida Gränsen mellan Solna och Sundbyberg.
1 Anneli:

skriven

Sven-Erik kanske är med i detta gäng?!



http://www.trafiknostalgiska.se/

2 Staffan H:

skriven

Radiogrammofonen var den tidens verkliga statuspryl, för med den tidens ekonomiska mått mätt var den verkligen dyr i inköp.

3 Elisabeth:

skriven

Vilken fantastisk guldgruva din blogg är, tack tack!

4 Libby:

skriven

Elisabeth: Tack! Välkommen tillbaka!

5 randiga tråden:

skriven

Duken med transistormönstret är helt underbart.

6 SweGizmo:

skriven

Snygg Blogg! :P

7 Lena N:

skriven

En härlig utställning var det där! var där tidigt i våras och beundrade alla fina saker.

Blir kanske ett besök där när de säljer sakerna....bor bara ett kvartter därifrån.... Först till kvarn..

Kommentera här: