Åhhh - folkbiblioteket!


Alla de här böckerna är mina allihop, i fyra veckor, gratis. Som sagt, jag hade glömt
hur underbart det är med bibliotek.
Förutom att skaffa lånekort och ta hem tre kilo designläsning hann jag också sitta
ner en stund och bläddra i tidskrifter, en annan lyx som folkbiblioteken bjuder på.
 

Nostalgias senaste nummer, med en Volvospecial. Jag lärde mig bland annat
att det fanns en PV Cabriolet (om än bara i cirka 40 exemplar) och fick titta in i en
av mina bilfavoriter, den vackra och praktiska Duetten.


Slutligen köpte jag ett par vykort, biblioteket i Solna bjuder nämligen litet shopping-
möjligheter också. Kortet föreställer Pelle Svanslös. Maja Gräddnos och "trillingarna
Svanslös".
Den stronge och renhårige Pelle är ju en riktig 50-talskatt. Och se hur bra min
loppisfyndade keramikkatt trivs i familjen Svanslös sällskap!

Visst känns de som en folkhemsskapelse, folkbiblioteken. Men så är det inte alls, det
första folkbiblioteket planerades 1799. Jag hittade en intressant artikel om de svenska
folkbiblioteken.Läs mer:
http://eskilstuna.se/templates/Page____58071.aspx
1 Inger Maryissa:

skriven

Oj, så nostalgisk jag blir när ser Pelle Svanslös kortet med Maja Gräddnos och trillingarna Svanslös.

När jag var barn på 50-talet, så lärde jag mig läsa genom att låna alla Pelle Svanslös böcker jag kunde komma åt.

Det finns nog ingen av de böckerna som jag inte har läst.

Helt underbara minnen.

Kram

2 Annmari:

skriven

Den artikeln vr ju från Eskilstuna precis som jag.

Men jag undrar om du fotat på folkbiblioteket i Telefonplan.? Det skulle vara kul att se...

Jag har hört att det ska va´så 50-tal att man bara har lust att krypa in under under bordet och läsa.

Tipsad av en infödd stockholmare. Tyvärr hade jag inte möjlighet att gå in, eftersom bibblorna i sto ckholm alltid är stängda på söndagar. (Då man har mest tid att läsa)

En trogen 50tals-läsare

Annmari i VH

Kommentera här: