Börja spara - snart släpps 1 958 Svanen


Arne Jacobsens fåtölj Svanen fyller 50 år i år. Det firar danska möbelföretaget Fritz
Hansen med att släppa en "limited edition" i 1 958 exemplar. Jubileumsfåtöljen har
skinnklädsel i "svanvitt". Svanarna är numrerade - och ringmärkta. Varje exemplar har en ring
i silver runt foten, med numret graverat.
De 1 958 svanarna börjar säljas den 1 november, i "utvalda butiker över hela världen".
Pris? Jag hittar ingen uppgift, men någonting säger mig att det kanske är för sent att börja
spara...

Foto: Pressbild, Fritz Hansen

Här hittar du Svanen, Ägget, Myran med flera klassiker:
http://www.fritzhansen.com/content/us/products

Ägget, en annan 50-åring.

1 anneli:

skriven

Jag är uppväxt med Svanen i smutsorange tyg. Vi hade den som leksak, och lekte snurrleken tills man blev yr i bollen. Den var smutsorange från början, sen kissade syrran i den så den hamnade i soprummet. Hoppas någon hittade den och insåg värdet av denna fula stol. Kanske står den nu omklädd hemma hos någon i Vällingby, och några barn leker snurrleken 40 år senare. Man kan ju alltid hoppas!

2 Annelis syrra:

skriven

Nja, nu har vi två inte riktigt samma minne!

Här kommer det rätta minnet:

Ja, jag kanske kissade i stolen, men det var inte den som hamnade i källaren, utan den vita leksakshunden som jag hm... kissade på.

Mamma sydde nytt överdrag till svanen; brunt, tunt frottétyg!!! Himla dålig passform var det också.

Inte konstigt med de där svanvingarna...

Den blev iaf förpassad till vinden när vi flyttade till huset-77. Sen sålde de den för - hör och häpna - 500 bagis. För 12 år sedan!

Synd att de inte köpte svanen med svart skinn från början, då hade de haft sin pensionsförsäkring nu!



Och nu till nåt helt annat, som man säger i branschen;(vilken dj-a branch?)

Himla bra blogg! Föredömligt korta texter ( inte för att jag har svårt att läsa, men man har inte alltid tid att plöja stycken efter stycken)

Bloggen är fin, rolig och lärorik. Jag är ju oxå ett fan av allt! gammalt. Kör hårt!

3 anneli:

skriven

Ok då! Men stolen är fortfarande ful och jag blir åksjuk bara jag tänker på den. Gammalt ska det vara, men jag föredrar 1850-tal.

/Big sis

4 Annelis syster:

skriven

Åksjuk är bara förnamnet. Minns att vi snurrade så mycket en gång att jag trodde att stolen stod still, så jag klev av... med följd att jag for iväg över halva rummet. Det kanske var därför vi aldrig fick åka till Gröna Lund. Vi hade ju ett eget hemma...

Kommentera här: