"Säg, fröken, det var väl en alla tiders antikmässa?"



Lördag och Antik & Kuriosa på Kistamässan. Inte bara Sickan Carlsson och Stig Järrel var där (på bild) utan även Empire-Amelie, Femtiotalsmannen och jag. Mycket 1950-tal att titta på, men ganska dyrt, och alldeles för litet möbler. Kanske gick de åt de första dagarna. Kul var det i alla fall, och jag kom hem med ett par fynd. En röd trappstegsstol (Lindqvist AB, Motala) och en liten rya.
Övrigt:
Suktade efter alla dessa "Vår lilla stad"-burkar, men inser att nej, det är för mycket pengar för... burkar.
Hittade tre arkivnummer av Antikvärlden med 1950-talsteman.
Höll mig ifrån att köpa ännu fler röda saker än ryan och trappstegsstolen. Det blir liksom alltid röda saker när jag handlar. Nu är det röd-förbud. Nu ska det in ljusgrönt och gräddfärgat i lyan. Och kanske lite gult?


Solgult och fint hos Asken Antik (Kristinehamn). Fåtöljen Jetson av Bruno Mathsson för Dux..


... och ett härligt fruktfat.


För EP-samlingen. De stod på en röd Stringhylla hos Leva Antikt
& modernt (Fagersta), där jag köpte ryan.


Mon Amie-chock - jag tror de fanns i minst var fjärde monter. Men visst,
man känner junikvällens ljumhet och syrenernas doft i bersån.


Plötsligt stod den där, och det var egentligen inte alls meningen att den
skulle säljas utan vara till hjälp i montern. Men jag fick den med mig hem,
den glada trappstegsstolen! Veras Antik (Trosa) sålde den.


Sedan blev det förbud för mig att köpa mer rött till lägenheten! Fast
 fin var den, tidingshyllan som jag har glömt var den stod. Hos Bacchus
Antik (Sthlm), tror jag.


Badrumsskåp i gräddvitt. Ska jag ha ett sådant får jag skaffa större
badrum. Och så ska skåpet vara mintgrönt. Hos Framtids Antiken (Sthlm).


Visst är de söta! När jag har allt annat jag behöver - då ska jag börja
samla på Anita Nylunds "Vår lilla stad".


En cool lampa.


Stötte på ett stim
fiskar, just ur serien Stim av formgivaren Sven Wejsfelt,
som jag inte kände till. Dufwans antik (Ludvika) hade tre firrar. Abborren här
är ju för härlig! Enligt en tråd på Antikprat ska Wejfelt ha "stått i skuggan" av
Stig Lindberg och "haft ansvar för drejning av Stigs alla saker". Måste
kolla upp mannen.


Mer ur fablernas värld. Jag gillar egentligen inte alls Lisa Larsson, för grovt
uttryck för min smak. Dispens för LL här: den vita hunden är nämligen så lik
syrrans shih-tzu. Vinner jag på triss ska jag köpa den i julklapp åt henne.
Fanns hos Jons Antik (Jonstorp).


Till sist, stiligt teakbord med stolar. Kolla hur stolsryggen passar in perfekt
i bordsskivan när man skjuter in stolen helt. Borde kollat vad det var för bord
(danskt?), men nu var det dags att springa ut till väntande bil.
UPPDATERING: FJ-läsaren "S" hälsar att bordets formgivare är Hans Olsen,
och att det är från 1952 och tillverkat av Frem Röjle.


Allra sist, lite mer solgult. Trevlig lampa med bord.
Hos Fröjel Retro & Deisgn (Klintehamn).

Och här hemma har redan ryan funnit sin plats!
1 Anonym:

skriven

Är det en väldigt stor pall, eller står det bara väldigt, väldigt små möbler bredvid?

2 Libby:

skriven

Det är en väldigt, väldigt fin pall med väldigt roliga dockskåpsmöbler på bordet bredvid.

3 anneli:

skriven

Ha,ha,ha.... Väldigt roligt! Nej pallen är fett STOR! Jag vet för jag var där!

4 sissel:

skriven

ett sånt badrumsskåp i just mintgrönt fanns på myrorna förra månaden!

6 Robert:

skriven

Hej! Jag håller på att återställa en gammal funkislägenhet och har letat febrilt efter en sådan kökspall i metall (trappstegsstol) men utan att hitta en enda. Finns det någon möjlighet att man kan få köpa din?



/ robert

7 emma:

skriven

jag köpte precis en sådan stol idag som du har på ryamattan. vet du/någon något om den, när den är ifrån osv? fantastisk blogg förresten! blir helt lycklig av att se dina bilder!

8 dominique:

skriven

hittade idag en trappstegsstol för 125 spänn på loppis... ha ha! glad jag e idag!

9 Karoline:

skriven

Jag måste bara få fråga.. Hur hittar du alla loppisar i olika städer? Kram från norrland

Kommentera här: