En promenad i 1950-talets Solna


Hur ofta blir man
inspirerad av en kommuns hemsida? Jag blev det faktiskt i går.
På www.solna.se hittade jag en arkitekturguide till stadens hus och miljöer. Solna stad
har lagt ut boken Arkitektur i Solna, utgiven av byggnadsnämnden 1994, på sin webb.
Jag klickade mig fram genom stadsdelarna och insåg att här finns en hel del intressant
1950-talsbebyggelse som jag inte kände till. Den ambitiösa arkitekturguiden på www.solna.se
har så rätt: "Många av bostäderna som byggdes under 50-talet i Solna är goda exempel
på trivsam vardagsarkitektur."
http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu____19760.aspx

Så jag tog kameran och flanerade litet före jobbet.


Virebergsvägen 2-4 nämns i Solna stads arkitekturguide. Byggår 1953-54, arkitekt
Oscar Bylund. Virebergsvägen är en genuin och mycket vacker 1950-talsgata...


... med en fin port här....


... och en fin port där...


... och balkonger med rundade utskjut för blomkrukor...


... och så en bänk att ta igen sig på.


Glöm inte - vi är i Allmänna Idrottsklubbens land. Så: balkong i svart och gult.
Med nyrenoverat (?) stiligt träräcke.


Mitt favoritmaterial glasbetong. På den här balkongen stod Inga-Lills pojkvän
Tommy och rökte på rasten en oktobereftermiddag 1959, och längtade till 1960-talet.
Han var springschas och ville vidare i livet. Mer Inga-Lill och Tommy:
http://femtiotalsjakten.blogg.se/2008/september/utkast-4.html


Bullens bageri borde ha en gammaldags skylt. Men fiket håller ställningarna
med bord utomhus den 21 oktober, bra.


Vid Framnäsbacken tittar man lika gärna ned som upp. Någon som vet något
om den här typen av mönstrad stenläggning?


The only way is up! 1950-tal och punkthusen strävade mot skyn. Framtidstron
stod på topp.
1 anneli:

skriven

Det finns fina hus i Solna, ja, men helheten är dyster. Vet ej varför.. Vällingby är mysigare! Men nu har de renoverat hela centrum så jag vet inte längre.. Är det någon som tycker att det har blivit finare i Vällingby? Jag själv har inte varit där på ett tag. Min åsikt är att K-märkta områden bör bevaras i orginal och inte göras om. Restaurering är en sak, men ett svävande glastak över centrum hmm.. Inte är det fler folk som handlar där heller, utan tvärtom om! Ja så kan det gå..

2 Åsa:

skriven

Jag har jobbat i de där kvarteren en gång i tiden, det är ganska fint och välbevarat. Men nog heter det väl Virebergsvägen?

Fina bilder, du kan väl göra en Tour i Sumpan också? Snälla...

3 Libby:

skriven

Ja, klart det var -vägen, inte -gatan. Tack! Korrat nu!

4 Staffan H:

skriven

Många fina bilder i det här inlägget. Gläder mig också att se att flera originalportar bevarats, vilket gör att husets karaktär är intakt.

5 HelenaSolna:

skriven

Hej!

Ser Margit Bodins skylt på Råsundavägen varje dag när jag åker förbi..googlade o hittade din sida här. Fantastiskt! Vill ändå försöka ta reda på mer om hårfrisörskan Margit Bodin på Råsundavägen!

6 Göran Larsson:

skriven

Vet någon var Oscars dotter Lena Bor idag?
Vi var klasskamrater i Råsunda på 60-talet

Kommentera här: