Min barndom är antik


De här emaljerade skålarna från Kockums stod ofta på matbordet när jag var barn, med
inlagd gurka eller annat tillbehör til middagen. Nu står de i ett skåp på landet och jag använder
dem inte, men tittar på dem ibland. De är vackra vardagsföremål.
Så ser jag samma skålar på mässan Antik & kuriosa. Kommer inte ihåg exakt pris, men
det var omkring den skrämmande stora summan av  hundra kronor per styck.
De skålarna var som ni ser mindre slitna än mina, men ändå...


Kockums skålar. De måste ha funnits i fler färger än lila och turkos?

1 Monet:

skriven

Jo, de fanns också i vitt med murgrönsranka längs med toppen. Jag har gett bort min till hembygdsföreningens auktion i flyttraseriet - dödsstädningen. Synd på en hundralapp! Men samtidigt roligt att kunna ersätta med nya roliga uppläggningsskålar.



... och rosa tvättmaskin skulle jag ALDRIG skaffa mig. Håller med Empire-Amelie om att den ser ut som något med periskop. Toppmatade maskiner är helt ute, funkar dåligt oavsett decennium! På den tiden fanns också någn slags variant där man skulle veva runt tvätten manuellt, en riktig humbug-grej men många gick på den, trötta på allt tvättkok i gryta på spisken Se om du hittar den. Såg ut som en salladsslunga, typ.

2 Staffan H:

skriven

Jovisst fanns de i fler färger. Jag vet att de fanns i gult också. Var glad för att du har dina kvar. De som fanns i vår familj har gått till de sälla köksskåpen.

3 Ellen:

skriven

De finns i olika blåa nyanser där den mörkblåa (med klarblå nyans) är den vanligaste.. finns i flera olika storlekar.. tre om jag inte minns fel.

4 Sara:

skriven

Jag har oxå en turkos precis som din. Har även en i orange. Jag älskar dessa små fina skålar!

5 Henrik:

skriven

Skålar som är helt nya är inte särskilt billiga... så kan vara en idé att köpa retro istället. Användbara är de också... till Tacos eller liknande.

Kommentera här: