Loppisfynd à la Bukowskis


Här är ett foto jag tog för Bukowskis moderna i veckan. Haha, nä, det är en vas
i blytungt glas, kristall påstod säljaren, som jag hittade på loppis häromdagen. Plåtad mot
en gråsvart skifferplatta, i ljuset som tar sig in genom mitt oputsade vardagsrumsfönster.
Kom-ihåg-lapp till mig själv: Köp långsmal diskborste, vasen ska skina när jag
väl lämnar in den till Bukowskis (och här hade det behövts en smiley-blinkning,
men sorry, de är inte samtida).


Tallrikarna är Stig Lindbergs Terra (Gustavsberg), karotten Hertha Bengtsons Koka
(Rörstrand). Jag köpte dem bara för att känna och titta på dem i lugn och ro hemmavid, som
jag gör när jag hittar servisdelar i fint skick ur kända serviser. Eller signerade keramikgrejer
med karaktär.
Sedan får sådant jag inte vill behålla gå på loppis i vår.


Allt detta fick jag för 10 pix! Inte 1950-tal, men lyser upp i "skojiga lådan"
på egen loppis.
1 Åsa:

skriven

Jag har exakt en sådan vas! Efter mamma. Hennes skåp är fyllda att 50-talsglas och 50-talsporslin eftersom hon/de gifte sig 1954. Och jag fick en massa vaser en gång när jag avslöjade att jag ägde summa: 3 vaser. Den är jättefin, tycker jag!

2 Staffan H:

skriven

Men va' fasen, de' va' ett snyggt foto av vasen!

3 Libby:

skriven

Tack, Staffan!

Ni andra som också gillar att titta på bildr, missa inte Staffans blogg. Den ligger under länkar på min blogg. Staffan har STUDIO! Jag är imponerad.



Åsa!

Vi kan sälja våra vaser i par - och leva på pengarna sedan.

4 Staffan H:

skriven

Nej Libby, någon studio har jag inte ännu; den studion jag fotograferade i sist var under kurs, så den tillhörde skolan. Däremot har jag lite studioutrustning och jag har nu börjat leta efter ett hål i väggen till rimlig kostnad som jag kan använda som studio.

5 Åsa:

skriven

Bra idé! Jag kan bara inte bestämma mig om jag då ska ta pengarna och flytta till Rivieran eller till spanska solkusten?.. Jag ser framför mig ett liv i lyx och överflöd!

Kommentera här: