Dags att köpa kokkaffe?


God morgon, måndag! De stora kedjorna har ju sina ljusa stunder. Hos Åhléns ser jag
den här kaffekannan i retrostil och börjar fundera på att köpa ett paket kokkaffe.
Kakburken är söt också, men synd att de inte gjorde en med tre våningar. Det ska va´en triett!


Åhhh, kaffe från Amerika! 1959 var Nescafé nytt och tjusigt. I dag smäller det
betydligt högre att bjuda på riktigt kokkaffe. Med äkta grädde till, förstås.
Kanske är ni många out there som faktiskt kokar kaffe?
Själv är jag för lat.
1 Daisy:

skriven

Nej jag kokar inget kaffe vet inte ens hur man gör. Men jag blir gärna bjuden på kokkaffe och sju sorters kakor, hehe.

2 h:

skriven

Men kokkaffe är ju inte så gott tyvärr. Kan inte en Don Pedro räknas som femtiotal eller kom de senare? Gott kaffe blir det iaf...

3 Sandysretro:

skriven

Vilken härlig blogg du har =) Här tittar man gärna in igen.



Mvh Sandra

4 Betty Lou:

skriven

kokkaffe är ganska mycket godare än brygg. blir dock mest näskaffe när jag är i sthlm för vi har hittat en så otroligt god en. men när jag är hemma i pajala så är det alltid kok, är inte så svårt att göra heller.

5 ninna:

skriven

Har en sån trevånings hemma...

6 Benny:

skriven

Ja egentligen är kokkaffe ganska gott, jag föredrar det framför E-brygg i alla fall. Jag hade en oöppnad kaffeburk med kokkaffe, Cirkelkaffe från Konsum, med Carl Larsson-motiv för några år sen, men jag sålde den, tydligen finns det samlare som gärna vill ha sådana rariteter!

7 Libby:

skriven

Delade meningar om kokkaffe, alltså. Och ja, Don Pedro - när kom den? Någon som vet?

8 Helena:

skriven

Den kaffepettern var jättefin! Kokkaffe är helt okej tycker jag! Kokade alltid förr, innan mannen i mitt liv kom in i bilden... Han är INTE förtjust i det....

9 Madelene:

skriven

Vilken underbar blogg!

10 Kerstin:

skriven

Don Pedro kom 1959! http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=385765



Men den där pannan från Åhléns känns väl inte så 50-tal, mera 80-tal. Vattenkokare i den stilen gjordes väl då i original av Alezzi med kopior från IKEA och andra ställen.



Om du vill koka kaffe med 50-talsstil vore nog det rätta en fin röd emaljpanna i litet rak och hög modell med bakelithandtag typ den här: 88710294" rel="nofollow">http://www.tradera.com/Kockums-Kaffekanna-1-5-L-Kaffepanna-Rod-Jattefint-skick-auktion88710294

11 Libby:

skriven

Sandysretro och madelen: Tack för snälla ord om bloggen!

Kerstin: Jo, Kockumskannan är ädel-50-tal, finns på bild på en tre fyra ställen här på bloggen. Den rosa är nog mer amerikanskt 50-tal än det stilrenare svenska. OCH 80-tals-Alezzi (som säkert inspirerades av 1950-talet, intet nytt osv...)

12 Syltan:

skriven

Vi kokar kaffe! När jag och min man blev ihop för fem år sedan, blev jag JÄTTEförvånad över att han kokade kaffe. Hade ingen aning att man fortfarande gjorde sådant... Själv dricker jag inte kaffe överhuvudtaget - skitäckligt! :-)

13 Saabmannen:

skriven

Självklart kokar jag kaffet, inte bara godare, det är ju känslan också!

De flesta gästerna uppskattar det också så länge dom inte får för mycket sump.

Det är ju extra bra också om man gillar riktigt hett kaffe, har ni provat å dricka kokkaffe i en kockumsmugg? Det är superhett! ;-)

Min favoritpanna är en STOR alumniumpanna med klassiskt rött lock! Praktiskt och snyggt!

14 Femtiotalsmannen:

skriven

Kokkaffe är det absolut godaste kaffet. Tyvärr måste jag förlita mig på min mor och dessförinnan på mormor för att få det som jag vill ha det. Jag har aldrig blivit bra på att koka kaffe själv. Det är kanske en utdöende konstart.

Men starkt, hett kokkaffe med mycket socker. Det är det svenska svaret på italienarnas expresso.

Och påtår är obligatoriskt.

15 Sara:

skriven

Mina föräldrar kokar kaffe och jag tycker att det är hemskt charmigt med kokkaffe och framför allt finns det väldigt fina kaffepannor. Själv tycker jag dock att bryggkaffe är godare men jag kanske måste börja koka istället, bara för att få använda en fin kanna...

16 Benny:

skriven

Personligen föredrar jag perkolatorbryggare, använder en sån hemma, men den största skillnaden är ju vilket kaffe man använder, där är smaken ganska personlig. Själv avskyr jag Gevalia, det som finns i bryggaren på jobbet (vad annars i Gävle...suck...), jag gillar mörkrostat Zoegas och Löfbergs lila bäst.

17 Staffan H:

skriven

Min variant på kokkaffe är presso. Kokat eller pressat kaffe är egentligen godare än bryggt dito, men det sistnämnda är bekvämare och jag är lat.

18 Larsson:

skriven

Larsson brygger! Har köpt en helt ny Mocca Master för 2000 spänn - men det var det värt..! Mamma och mormor kokade kaffe. Doften från mormors kök på morgonen glömmer jag aldrig... nytänd vedspis... lite fukt under kaffepannan... samt naturligtvis, doften av kaffe... det var äkta 1950-tal det...

19 Åsa:

skriven

Kan inte riktigt hålla med om att kokkaffe är så himla gott, trots att jag är norrlänning. Kanske beror det på att det nuförtiden är människor 75+ som kokar och de tycker/tror att kaffe är lika dyrt som under kriget och därför har de i alldeles för lite kaffe. Och svagt kaffe är ju äckligt hur det än är tillagat. Men kokkaffe luktar onekligen väldigt gott!

20 Anneli:

skriven

Svenskar och kaffe... Ja jag vet inte vad jag har för gener men jag föredrar te! Som resten av världen :-)



En av de fulaste orden jag vet är latte! (men kokkaffe är gulligt). Vi tedrickare får oftast nuförtiden dricka te ur latteglas när vi går på lokal. Helt värdelöst av flera anledningar. Man bränner sig på det heta glaset, det är inte lika gott och det är fult.



Tycker trots allt att det är kul att folk dricker kokkaffe, helst på fat då som min (finska) morfar gjorde med en sockerbit mellan de två framtänder han hade kvar.

21 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Måste bara berätta att jag har blivit spådd i kaffesump av en väninnas väninna! Det var lite läskigt eftersom man var tvungen att dricka eländet först, och kvar på botten låg sumpen. Det var turkiskt kaffe och starkt! Men hon var duktig sierskan! Hade läskigt rätt om mitt liv. Inte för att jag blev gladare för det... men ändå! På tal om kokkaffe alltså!

22 tusse:

skriven

När jag var i U.S.A. lärde jag mig tycka om det goda amerikanska kaffet, berättar Stig Olin i en annons från tidigt 1950-tal.

En passion som delades av Lars och Lola Ekborg samt tennisspelaren Sven Davidson och hans USA-födda hustru Mary (man slopade prickarna på sextitalet).

Vilket märke det handlar om? Premiär såklart!



Latte? Finns bara inte. I Italien heter det caffè latte, i Ungern tejeskávé.



Lattemammor fanns det redan i början av vår tideräkning. Aposteln Petrus nämner dem: "Quasi modo geniti infantes, sine dolo lac concus ... öh ... concupiscite."

23 Libby:

skriven

En sak som fascinerar mig med bloggvärlden: Man jobbar stenhårt på Antikmässan med att få ihop en samling bra bilder och info = 3 kommentarer. Man skriver bara "Dricker ni kokkafe?" och får 22 kommentarer. Men jättekul att ni brinner för ämnet! Det gör jag också! ska lära mig koka kaffe.

Kommentera här: