En vårdag på gården


Ovanpå logen på vår gård finns det före detta sädesmagasinet. Dit upp åker saker som
inte riktigt är färdiga för grovsophämtningen. En del har fått respit i decennier.
Somt ska gå på byloppis i vår. Som den anspråkslösa 60-talsfåtöljen. 
Och de lite slitna skyltarna, mot kärnkraft från 1979-80, och om högertrafik från 1967. 


Under sädesmagasinet finns lidret. Där kan man ägna sig
åt nutidsarkeologi. Hitta en ljusblå låda som ingick i vår
köksinrtedning på 1950-60-talet. Titta på gamla kaffeburkar.


Hej 70-tal! Tänk vad användbara de var,
burkarna. Spik, snören, metmask - de
funkade som förvaringsplats åt det mesta.
Och kommer ni ihåg pyset och kaffedoften
precis när konservöppnaren
gïck igenom locket?


I gamla lider och på logar kan en vägg vara fodrad med
banankartonger. Hej Fyffes!


De där verktygen fanns på 1950-talet
- och många tal dessförinnan.
Liderfönstret.


Kockumssilen, ett loppisfynd från i vintras, har blivit blomkruka.
Hinken är "fusk-Kockums" från Granngården.


"Bonn-gullviva" kallas den här blomman. Min favorit
blommar tyvärr bara ett par veckor om året. 
Varma vårhälsningar från en före detta bondgård i Roslagen!
1 Antikvitetsbloggen:

skriven

Din blogg är så himla rolig att läsa. Heja heja! Det är helt fantastiskt vilka grejer som man kan hitta på vinden. Jag kanske också skulle ta och kolla in vad som finns på vinden hemma hos morsan och farsan... :-)

Hälsar,

Fredrik

2 Libby:

skriven

Fredrik: Tack detsamma. Jag lär mig saker på din blogg. Och ja, vindar ska man inte låta vara ifred. Klart du ska utforska dina föräldrars!!!

3 Syltan:

skriven

Åh, säg till när det är loppis, så kommer vi!

Är sugen på Högertrafikskylten åtminstone :-)

4 Libby:

skriven

Syltan: Absolut! Ni ska inte vara med och ha ett eget bord...?

5 Benny:

skriven

Ja det är härligt att strosa omkring och leta på vindar och i vrår! Du verkar ha massor av fina saker på er gårdsvind i alla fall! Kul!

6 Staffan H:

skriven

Vindar, källare och förråd är spännande utrymmen. På vinden i Bergslagen hittade jag gamla tapetrullar, sannolikt inte från 50-talet men med mönster som skulle kunna vara från tiden. De tog jag ner i värmen och jag tror de kan vara användbara som bakgrund vid föremålsfotografi etc.

7 Syltan:

skriven

Vara med och sälja? Är du inte klok??

Nej jag vill bara köpa och köpa och köpa, hahahaa!

Kommentera här: