Snyggt i svart och grått på Söder


Tog en promenad på Söder i fredags, med ett fånigt leende på läpparna efter att ha hittat
MIN tapet. Tittade in i en antikbod jag inte besökt förut, Allsköns antik och design på Hornsgatan.
Där fanns Kockums klassiska raka 1950-tals-kaffepanna - i svart! Jag hade bara sett den
i rött tidigare, det här var en ny trevlig bekanstkap.


Jag tog litet bilder, och insåg när jag kom hem att temat var grått och svart!
Det här fatet är det Upsala-Ekeby-föremål som fallit mig mest i smaken
av dem jag hittills sett. "Ax" av Mari Simmulson.


I framtiden, när lyan är inredd och jag har
allt jag behöver - då ska jag börja samla burkar.


Den grå barnvagnen är 1940-tal, men rullade säkert en bit in på 1950-talet.
Öppna luckan och du har en förvaringsplats under ungen!
1 Sara:

skriven

Den där butiken ser trevlig ut! Jag gillar också kockums kaffepannor men har ännu inte någon i min ägo.

2 Syltan:

skriven

Vi har en sån där i blå, härligt kobolt!

Termosen som står bakom har vi också, även den orangea pipflaskan...saknar dock den där vackra, röda kannan i klassisk profil.

På tal om balla barnvagnar; min förstfödda (1990) fick ligga sina första månader i en Emmaljunga anno 1950. Det var vintage innan vintage kom till Sverige, för den hade varit bortglömd i något lager i alla år. Papper kvar runt handtaget och en fin Emmaljunga-lapp hängde från kroken. Jag köpte den tre år innan han föddes, alltså 1987. Om jag inte skulle få några barn, så skulle den användas som bar-vagn el.likn hade jag tänkt... Tyvärr var jag tvungen att sälja den för några år sedan pga platsbrist...en sorglig dag!

3 Cicki:

skriven

Jag gillar verkligen Uppsala-Ekeby. Det där fatet är underbart vackert.

Kommentera här: