Utvalda bloggar för er som vet att uppskatta dem

 
Medan jag slipar på morgondagens inlägg om Bra bohag,
föreslår jag att ni tittar in på några bloggar som jag vill rekommendera.


SKAFFAREN
Här vet man aldrig vad som dyker upp.
Det kan handla om 1950-talsspel, barndomens drömcykel
- eller 1600-talsspikar. Plötsligt en dag hade han lagt
ut Libby´s-reklamen ovan. Inläggen är alltid välskrivna,
med esprit. Och så är Skaffaren Thomas antikhandlare,
vilket ju är spännande i sig.


MIRIAMS KAFFEREP Sanslöst skön stil.
Miriam "klär sig i sent 30-tal till tidigt 50-tal"
och "vill med bloggen visa och inspirera
 till gamla tiders flärd".  Och om hon gör!
Bilderna på hennes egna och kompisars
kläder, sminkning och frisyrer förflyttar
läsaren till 1947.
(Foto: Alltid Marknadsbyrå)

 
APRILLAPRILL Bra känsla.
AprillAprill-Johanna är designer och skriver
om form, inredning och familjeliv. Inte en renodlad
retroblogg, alltså, men jag tittar ändå in här titt
som tätt för de fina inläggens skull. Som det
bitterljuva om 99-åriga mormoderns sommarhus
(bilden) där tiden stått stilla.


50-TALSKERAMIK NYHET!!!
En ny blogg om 1950-talskeramik
(och annan formgvning också). Yvonne visar
snygga bilder ur sin samling och delar med sig
av sin kunskap.Jag har redan lärt mig massor.
(Bilden: En vas ur Ingrid  Atterbergs
serie "Pastell")
1 Tusse:

skriven

Ja, Libbys är ju ett känt varumärke, vad blev det av den trevliga burköppnaren som var specialdesignad för att öppna Libby's kondenserade mjölk med? Sen kom Prädd och resten är historia.



Libby's tomatketchup har jag aldrig sett, och jag noterar den originella stavningen som påminner mig om en historia om överkörda tomater som jag aldrig tyckte var rolig, bara beklämmande.



(Beklämmande däremot, höhöhö...)

2 Libby:

skriven

Tusse: Vi förtydligar för alla¨som inte var med på 70-talet, då den historien florerade. Den är grym (i ordets ursprungliga betydelse) på svenska, men käck på engelska. Okej: Två tomater var ute och promenerade. En av dem blev överkörd av en bil. Då sa den andre: Kom nu, ketchup, så går vi.

På engelska, samma inledning, men slutklämmen från den överkörde: "Not to worry, I´ll catch up"

3 Tusse:

skriven

Ja jag förstår det, det blir nästan övertydligt när man ser hur Libby's stavar det.

Det är väl så att jag har en djupt liggande aversion mot matkladd, enkannerligen tomatkladd. Tror det kommer från någon Kalle Anka-film jag såg som barn. Ska ta upp det med min hjärnskrynklare ;-)

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Ja de bloggarna besöker jag dagligen, liksom din.

5 Libby:

skriven

Moster Mjölgumpa: Och jag din. Vi har god smak.

6 AprillAprill Johanna:

skriven

Så kul att få vara med på din lista! Och tack för alla bloggtips!

7 Eva:

skriven

tack för fler bloggtips

8 Yvonne:

skriven

Vad glad jag blir att få vara med på din lista, tack!

Jag är ju här och springer på din blogg flera gånger per dag ;-) Älskar den!

De andra bloggarna i din lista är också flitigt besökta, så härligt att finna likasinnade.

9 Ebba:

skriven

Å vilka fina bloggtips! AprillAprill står redan som favorit hos mig men vad roligt att hitta fler fina!

Kommentera här: