Ikeas 1950-tal


Så kom jag till slut iväg till Ikeautställningen på Liljevalchs. Men blev litet besviken på hur
de flesta 1950-talsmöblerna hade skuffats ihop på bara ett par kvadratmeter. Nåväl, här har vi
några klassiker i alla fall.Bokhyllan från 1955 heter Tema, och en sådan skulle jag väldigt
gärna vilja ha. Det lilla bordet från samma är heter Lövet, och fladdermusfåtöljen Fladderö.


En pusselbit här, en där, bildar Ikeas framgångssaga.


Bengt Ruda formgav fåtöljen Joker. Annonsen från 1958 med Ruda
och Joker visade jag i ett tidigare inför-inlägg om Ikeautställningen.


Fåtölljen Folster gillar jag skarpt. Bullig, grå och vinröd, rutig. Alla rätt!
Den kom 1955, den också. I knät på Folster en anonym liten stol.
Stolen i brunt är från 1968, heter Torpet, formgiven av Karin Mobring.
UPPDATERING:  Den lilla anonyma är inte längre anonym!
Den heter Rasmus och är tillverkad 1958, berättar bloggläsaren Sami en kommentar.


Ingvars stol. Ikeas första fåtölj, från 1951. Detta exemplar
har Ingvar Kamprad själv lånat ut till utställningen.


Här är den igen, på katalogomslaget från 1951.
På utställningen finns en vägg med alla Ikeakataloger
- snacka om nostalgitripp.


Katalogbilden på pusselbiten som berättar om monteringsnyckeln borde vara från omkring
1959-60 (Ingo och Floyd på varsin bild på britsväggen).


Till sist, litet 1960-tal. Ånyo en katalog. Gamla Ikeakataloger är samlarobjekt. Berättigat,
de är ju detaljerade tidsdokument som berättar om möbelmode, tekniska framsteg, tidsanda.


Välkommen till bords, 1964. "Rör ej", stod det överallt. Klart jag vände på en tallrik i alla fall.
Men ingen stämpel. Ikeas eget porslin?


Nu är vi långt från 1950-talet. Men litet fint är det ändå, det orange-vita 1970-talet.


Ny kunskap för mig. Visste ni att klassikern
Tore, hurtsen på bilden, kom redan 1959?
Jag hade gissat på tio år senare.

Porslinsbloggen har fler bilder från utställningen
från de andra decennierna samt ett inlägg
om 60-talsstolarna ovan.
Läs ännu mer om Ikea på deras hemsida.
Tidsaxel, katalogomslag med mera.