Svante ritade mitt skrivbord


Minns ni det fina skrivbordet jag fyndade på en loppis för några veckor sedan? Nu har
superhjälten Benny på Porslinsbloggen hittat skrivbordet i ett gammalt nummer (6/1959)
av tidningen Form. Det heter PL. Uddebo och han som ritade det Svante Skogh.


Jag gav 250 kronor...


Skrivbordet ritade Svante för möbelfabriken Balder i Vaggeryd.
Förra hösten såg jag denna fåtölj på Återbruksaffären Vingen
i Råsunda, den hade Svante Skogh gjort för Seffle
möbelfabrik. Inte så dum, han Svante.
Här på Deconet ser du stolen, med dynor, och annat av honom.
1 Anna:

skriven

Men vad skoj att få veta lite om skrivbordet! Det är ju så snyggt! Och för 250 kr kan du känna dig väldigt nöjd med ditt fynd. Billigt & snyggt är bästa kombinationen :)

2 Skaffaren:

skriven

Uddebo ligger utanför Tranemo. Väna hustrun hade en skolkamrat som kallades Uddebo när hon bodde utanför Tranemo. Vi pratar tidigt 60-tal.

Antikhunden heter Balder.

Det är inte utan att vi också vill ha ett Uddebo-bord.

Det ser riktigt häftigt ut på den avskalade bilden.

Grattis än en gång!

3 Benny:

skriven

Jag ska se om jag hittar fåtöljen, har för mig att jag sett den med! Visst är det kul när man hittar annonser så där? :-)

4 Yvonne:

skriven

Å dregglar varje gång jag ser ditt skrivbord.

Roligt att det är Svante som ritat det. Saker blir liksom lite extra fina när man får reda på vem som gjort dem ;-)

5 Libby:

skriven

Anna: Ja, eller hur?

Skaffaren: Kul info. Särskilt om antikhunden. En basset? Engelsk blodhund? Som ligger i en skinnfåtölj och blickar ut över butiken?

Benny: Ja, det vore roligt att se fåtöljannons också!

6 Libby:

skriven

Yvonne: Ja, och så känner man sig så duktig, som spanat in en designad möbel. :-)

7 Katja:

skriven

Vilken underbar blogg! Hittade hit när jag sökte på grått linoleumgolv.

Nu är jag fast! Shit så inspirerande!!!!

/K

8 Libby:

skriven

Katja: Tack! Vad roligt att du gillar bloggen!

9 Lasse Janis Jörgen:

skriven

Vad kul!!! Hittade ett "slängt" likadant teak-bord för 20 år sedan, nästan mint-skick. Det är min finaste möbel som jag vårdar ömt. Häftigt att vet vad det är! Juste blogg!!!

Svar: Ja, det är ett väldigt fint skrivbord!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: