Vad är det här då? Lazy Susan!


Hittade den här roterande glasbrickan på loppis i går. Säljaren påstod att den var från
1950-talet  "för folk hade sagt det". Jag var skeptisk. Men köpte den ändå, för att den är litet fin
och kändes ovanlig. Man snurrar den genom att peta på de vita knopparna.


Så här ser den ut undertill. Jag la ut den på forumet Precisensån och
fick svar omgående. Jo, 1950- eller 1960-tal, tror flera forummedlemmar.
Och så lärde jag mig att en sådan här snurrbar bricka heter rondell
på svenska och Lazy Susan på engelska.


Jag bildgooglar Lazy Susan och skulle kunna sitta hela
natten och titta. Brickan finns i alla material man kan
tänka sig, från körsbärsträ till keramik, silver och plast.
Men mitt loppisfynd fanns inte med bland de 50 första
sidorna. Kanske har DU sett den?
Läs allt om Lazy Susan på Wikipedia.
1 Tusse:

skriven

Jag känner igen den typen av bricka, som kallas cabaret (vridscen) och som jag har hört talas om som Lata Susanna. ja.

2 Skaffaren:

skriven

Det är inte särskilt ofta man ser en sån där.

Föregångaren i porslin har åtta lösa "tårtbitar" och en rund centrumtallrik. I det fallet är det sällan det finns ett vridbart underrede.

Kommentera här: