Två nya lampor (som tvingar ut tre gamla)


Jag älskar vackra lampor. Så låt mig presentera "Fellingsbro", döpt
efter fyndplatsen.
Den hängde där bakom dsken hos antik & kuriosaboden "Blå skåpet".
Den ville hem till mig. Den kostade bara 300 kronor (leve landsorten!).
Nu väntar Fellingsbro på att sättas upp i den skumma vrån till vänster
om balkongdörren. Den lampan kommer att göra hela rummet vackrare.


Finaste fyndet från lägenhetsröjningen, där jag skulle titta på kornisch
och sedan fick en privat loppisvisning, var taklampan. Här i väntan på taxi ser
den inte mycket ut för världen...


... men efter kuprengörning gnistrar det fint i det frostade glaset och lampan har snabbt
blivit en ny favorit.

 
Men med två nya lampor in måste några
gamla ut, hur mycket jag än gillar dem. Mitt hem får inte
bli ett lager.
Så...

I morgon: 3 lampor ska ut. Bytes eller säljes.
Innan jag lägger ut dem på Blocket
- kolla, kanske någon passar dig?
(Ni som följer Femtiotalsjakten kommer att känna igen alla tre.)


PS.UPPDATERING: Vad är det för ett E,
på taklampans etikett, frågade jag och gissade
på Epa. Korrekt, säger Staffan och Tusse. 
(Fast just den här etiketten sitter på den taklampa
som ska ut och som visas imorgon.)
1 Staffan H:

skriven

Visst är det en prislapp från Epa!



Grattis till lampfynden - Fellingsbro var riktigt snygg.

2 Helena:

skriven

Absolut dösnygg!!!!=)

3 Larsson:

skriven

Ja, det är EPA från 1960-talet...

4 En bok om dagen:

skriven

Så otroligt snygga lampor! Vilka fynd! Lyllo dig!

;-)

5 Syltan:

skriven

Fellingsbro - vilken skönhet!

6 kattching:

skriven

fantastiska lampor! vägglampan va ju helt galet snygg!

7 Benny:

skriven

Fellingsbro var inte bara snygg, den var fantastisk!!! 300 spänn för den lampan, man kan inte tro att det är sant!

8 Libby:

skriven

Staffan: Tack för upplysningen. Jag hade bara sett EPA i stora blockbostäver.

Helena: :-D

Larsson: Började de med den loggan på 1960-talet, alltså?

En bok om dagen, Syltan, Kattching: Ja, Fellingsbro är jag litet lycklig över.

Benny: Nej, jag hickade till när jag såg prislappen. La sedan snabbt beslag på den :-) Lampan alltså, inte prislappen.

9 Larsson:

skriven

Vet inte NÄR denna logga kom - vet bara att den fanns i början på 1960-talet... jag tror dock att den fanns på 1950-talet med...

10 Jenny:

skriven

Hej!

Arbetar med att bygga upp ett nytt museum i Karlstad som ska visa Sverige under Kalla kriget, militärt och civilt. Just nu håller jag på att utarbeta "50-talsrummet", så jag ville mest säga tack för inspirationen!

Mvh Jenny

11 Lotta:

skriven

Hej vilka vackra lampor jag älskar formerna och modellerna helt i min smak:))



jag har en taklampa som är köpt antik och alla vill att jag ska byta ut den..men jag vägrar.



ha det så bra

mvh Lotta

12 Simon:

skriven

Snygga lampor!

13 Libby:

skriven

Larsson: Okej. Låt mig veta om du hittar den i någon priskurant eller något!

Jenny: Tack, vad roligt! Låt mig veta när museet öppnar.

Lotta: Det är rätt. Lyssna inte på dem.

Simon: Tack!

14 Susanna:

skriven

Snygga lampor, verkligen!!



Hur går det med din kornisch-jakt?

iteak_50tal_24999857.htm?ca=15&w=2" rel="nofollow">http://www.blocket.se/halland/Kornischeriteak_50tal_24999857.htm?ca=15&w=2 <--- här har du ett gäng, bland annat en på 3m, för 100kr. Visserligen i Halland. Kan man skicka så långa saker?

Hittade den när jag letade efter ett nytt sideboard till oss..

15 Libby:

skriven

Susanna: Det går inte alls. Jag fick erbjudande att köpa en annan, 162 cm lång, också i Halland. Vet inte riktigt hur man fraktar hit en kornisch, så jag passade på den. Tjatar hos alla antikhandlare jag är inne hos, ska sätta in annons i tidningen nu, och kanske kontakta någon mäklare i Solna - de borde ju se kornischer. Puh!

16 Susanna:

skriven

Hur lång skulle den vara?

Att kontakta mäklare tror jag på! Kanske du själv måste bevaka hemnet och ringa å säga att "Här finns det en kornisch, om köparen inte vill ha kvar den kan ni kontakta mig då?", men det är en bra idé! På Johans mäklarfirma skulle de ställa upp utan att tveka!

17 Skaffaren:

skriven

Snygga lampor, jag lutar faktiskt mer åt taklampan.

Kommentera här: