Lyckade retromönster


Det hade kunnat vara en originaltapet från 1950-talet, eller omslaget till en dagbok
från den tiden. "Paris" heter tapeten. Jag såg den i järnhandeln i går och började genast
fundera på om det skulle funka med en halv våd, som dekoration, på min vita köksvägg.
595 kr/rulle, här ser du kollektionen.


Ullpläd med julmönster. Den hade kompisar i andra
gammeldags mönster. Mycket snyggt. Tyvärr blir man ju
loppisskadad och ryggar tillbaka för en prislapp med 499:-
på en filt. Men, vi får se. Den finns hos Hemtex.


Det här är Rörstrandsdekoren Sickan från 1958,
som också blev gardintyg och nu gör comeback på
majonnästubar. Nä, det där var inte riktigt sant.
Men visst är det väldigt mycket solgult 50-tal
över mönstret?

1 Rutan:

skriven

Var är rabattkupongerna för Hemtex när man behöver dem? En sån pläd vill jag ha!

2 JJ:

skriven

499:- för filten är billigt jämfört med den som jag vill ha! Kolla länken. Synd att den inte längre görs i rött...

3 Syltan:

skriven

Wow, vilka häftiga Paristapeter! Vill ha!!!

Skulle va snygga på vår toalett i hallen ...

4 Libby:

skriven

Rutan: Ja, varför har inte de rabattkuponger? Skriv och föreslå!

JJ: En tanke som slagit mig är att det skulle vara underhållande med en jämförelse av våra hem. Typ Lyx och Budget.

Filt. Hos JJ en Cross för 5 000 kronor, hos Libby en Hemtex för 499 (eller en loppisfilt för 30...).

Soffa. Hos JJ: En Capri för 25 000 (?), hos Libby en från Bachhus, 2 900.

Soffbord. Hos JJ: Trensum, 15 000 (?), hos Libby en Edmünd, 500.

Osv.

Om vi hittar någon "mitt emellan" också så kan vi göra ett bildreportage :-)

Syltan: Om ni skaffar den så är jag spekulant på en meter eller en och en halv!

5 JJ:

skriven

Jag har inte skaffat någon digitalkamera än - tänkte vänta tills mellandagsrean. Sedan skall jag leverera bilder.



Soffan plus fåtöljen gav jag 19.000 för. Soffbordet kostade 10.000 jämnt inkl frakt. Men då är det den ovanliga stora modellen. Den mindre kan man hitta för 7-8.000.

6 Monet:

skriven

Det gläder mig att du ser sambandet mellan mönstret och min 50-talsdagbok!

7 Sara:

skriven

Man ska inte handla till fullpris på Hemtex. Jag brukar hålla koll på när de har rea - vilket de har ganska ofta. Då kan man fynda. Hoppas filten finns kvar.

8 Libby:

skriven

JJ: Det ser jag verkligen fram emot!!!

Monet: Men såklart jag gör!

Sara: Du har ju helt rätt. Jag ska vänta ut dem. I januari kanske...

9 kicki:

skriven

Men hemtex har väl slutat med rea? Åtminstone såna där jättereor de hade förrut... ny ägare, ny policy. Har jag för mig?

10 Libby:

skriven

Kicki: Jo, de fick något föreläggande, tror jag. Eftersom de hade rea hela tiden och det får man inte ha. Men så sent som i förra veckan var det rea igen, haha.

Kommentera här: