Lysande, Enköping (helgtips)


Konditori Tammerfors, Enköping. Detta kallar jag neon med stil! Femtiotalsmannen
och jag tog en titt på staden under förra lördagens Bergslagsresa. Vi hade redan fikat
två gånger och en snabb blick genom fönstret gav vid handen att Tammerfors inte bjöd
på någon 1950-talsinteriör, så det blev bara en bild. Men vi återkommer. Ett kafé med
sådan skylt måste väl ha gott bröd?
 

Elbyrån Thorsell & Son blixtrade till i novemberskymningen. Liksom
Tammerfors har man två neonskyltar. Plus till Elbyrån som har båda igång!


En lysande kringla annonserar att det finns mer än ett fik
i den lilla staden.


Selma Janson saluför moderna plagg för kvinnor. På hörnet av huset
ligger butiken Fridolf, med herrmode. Skoj.

Efter två lördagsutflykter till Wienerkonditoriet i Lindesberg med tillhörande
loppisraider i Fellingsbro, Lindesberg och Arboga  blir det frisk luft, adventspyssel
och glögg på landet denna helg. Så mitt helgtips är: Passa på att lata er litet
så att ni orkar fira jul sedan!

Trevlig helg!
1 Mina:

skriven

Men visst besökte ni Café Drott och butikerna "Lata Pigan" och "Minns du" när ni var där? I annat fall rekommenderas det till nästa gång! (fast jag tvivlar väl på att ni missade sådant, ni verkar ju ha näsa för att hitta allt sådant! :-))

2 Libby:

skriven

Mina: Nej, vi gjorde ju inte det. Bara ett snabbesök kl. 15.30 en lördag. Allt stängt, utom Loppishallen där vi gjorde ettsvep. Men noterade en intressant second hand/retrobutik som kanske var "Minns du?". Men vi kommer tillbaka, Enköping verkade intressant. Berätta mer om café Drott!

3 Mina:

skriven

Drott har inredning som är stillsamt välbehållet femtiotal och sist jag var där fanns kakorna smakliga, även om de inte ropade "femtiotal" i sin modischang. Rätt moderna :)



Lata Pigan tror jag att du med fyndsinne skulle gilla stort, hon har ändå modesta priser och ett fantastiskt sortiment på just äldre design och mycket tyg, porslin och plädar och även en del fantasifulla kläder. <3 (älskar) Pigan! Öppet onsdag-lördag (stänger två på lördagar) På somrarnas helger öppet i ladan ute i Vela.



"Minns du" har satsat mycket på att ställa i ordning och på teman, ett rum uppbyggt kring elvis-era och små stilleben här och där. Stilarna är förstås mer varierande och sakerna kommer från artonhundrakallt till sjuttiotal. Dessutom en aningens dyrt, med landsortsmått mätt. Men klart värt det för människor som letar just efter en "sån" sak! Hälsa Enköping!

4 ES:

skriven

Någon som känner till någon som är intresserad av barnkläder för flickor och barnlakan från slutet av fyrtiotalet?

Kommentera här: