Tidlösa julklappar


Jodå, retrotomten hörsammade mina önskningar och kom med en säck full med klappar.
Mest av allt önskade jag mig boken "Tidlösa mönster" av Gisela Enronn, om Astrid Sampes
fantastiska projekt utstälningen "Signerad textil" 1954.


Stig Lindbergs "Pottery" är ett av många mönster som återges i färg.
Jag har tillbringat juldagen med att bläddra, läsa, titta på mönster, hänföras
av kreativiteten, beundra troheten mot hantverket, läsa, hänföras igen.


Men även jag agerade retrotomte i år. Femtiotalsmannen hade önskat sig
"Fånga platsen - guide till Sveriges företagsamma historia" av Anders Johnson -
och den fick han såklart, eftersom jag anade att den skulle vara ruskigt intressant.
560 sidor Sverige så som vi gillar att studera det. Industriminnen och personhistoria,
från Aladdinasken till Axel Wenner-Gren. Guidningen går längs
vattendragen - naturligt, det var där näringar uppstod.
Bilden: Avsnittet Tämnarån. Vi är i Norduppland och illustrationen hör till stycket
om Östervåla, som har ett stolsmuseum i hembygdsgården.

Och efter några dagars stillsamt julfirande börjar vi nu bli rastlösa. Det blir
nog en Nordupplandsresa före nyår...



1 Gila:

skriven

Grattis dig! Jag fick också boken "Tidlösa mönster" av Gisela Enronn. Är såå glad över det!

2 Libby:

skriven

Grattis till dig också! Kanske den boken var "Årets julklapp" i retrokretsar :-)

3 randiga tråden:

skriven

Boken Tidlösa mönster fick jag också i julklapp den är så fin med alla härliga tyger.

Kommentera här: