Kockums eller inte Kockums?


Jaha, vad säger ni? Vad är Kockums här, och vad är inte? Ni ser tre saker som jag köpt den
senaste veckan. Två av dem  loppisbutiker, en i antikhandel.

  

  
En av sakerna kostade 225 kronor, de andra två 20 kronor styck.
Vilken var den dyra?
Och vilka två tror ni har Kockumsstämpel?
(Och berätta gärna om era egna Kockumsgrejer!)

UPPDATERING, RÄTT SVAR:
   
Kristin som svarade först hade också helt rätt! Kannan och durkslaget är Kockums.
Stämpeln till vänster finns under kannan, den i mitten i kannans plastlock
och så till höger durkslagets stämpel.
Kannan kostade 225 pix (jaja, säkert alldeles för dyrt, men jag var inte på pruthumör,
precis som man ska välja sina strider ska man välja sina prutningar, anser jag),
durkslaget och den lustiga ljusstaken fick jag för 20 pix styck.


Durkslaget blir "ytterkruka" till blomma
här vid pumpen i vår, så att
Kockumshink-kopian från Granngården
får en kompis!

Läs mer om Kockums Emaljerverk i Ronneby hos Utsigten.
Artikel i TTELA om Kockums-samlare, bilder på
hennes köksuppsättning.
1 Kristin:

skriven

Jag skulle chansa på att mjölkkannan är den dyra. Och att den och durkslaget är de med stämplarna. Men jag kan ju helt klart ha helt fel.

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jaha, hur ska jag resonera här då? Durkslaget gissar jag direkt på att det är Kockums, men de andra två då. Jag har en kockumskanna, fast gulgrön, men den ser inte riktigt likadan ut i övrigt. Handtaget skiljer liksom botten på kannan. Färgen är ju också märklig....kan detta vara en luring? Är det en Kockum fast det inte ser så ut?



Ljusstaken ser ju inte heller ut som något Kockums tillverkat, men jag känner ju faktiskt inte till hela deras produktion.



Jag får nog ändå gissa på att durkslaget och kannan är Kockums, och kör på att ljusstaken var dyrast.

3 Monet:

skriven

Om detta kan jag inget. Men den gröna mjölkkannan känns inte som Kockums. Och jag tror att durkslaget var det dyraste.

4 Rutan:

skriven

Ljusstaken och durkslaget är Kockums. Ljusstaken var dyrast. Men 20 kr? Himla billigt!

5 Annelis syrra:

skriven

Jag gissar att ljusstaken inte är kockums och att kannan var dyrast...

Kannan har ju lite konstig färg förstås, (skit bakom linsen?) men ljusstaken har jag aldrig sett. OM den är Kockums, så borde den ha kostat 225 kr!

Fast durkslaget känns också lite ovanligt...

Svårt, man vill ju inte ha fel! :-)

Själva har vi säkert uppemot trettio olika Kockumsgrejor, allt från skålar och burkar till durkslag och muggar och det mesta i favvo-färgen gul/grönt.

Kommentera här: