Västertorp värt en omväg


Ja, det måste erkännas. Det är fantastiskt fint i Västertorp. I dag tog jag tunnelbanan söderut,
kände en lätt ilning av oro när tåget lämnade Hornstull och sprängde fram på för mig okänd
mark. Men det gick bra. Jag hade fått rådet att gå av vid Hägerstensåsen, så det gjorde jag.


"Ta Skidvägen till höger", lydde väganvisningen. Där ligger
fyra vackra stjärnhus på rad, med fönsterkarmar i grönt, gult och rött.
Och mosaik ute och inne i varje port. Husen byggdes 1950.

  
Snyggt. Jag träffade en dam som bott i ett av husen sedan 1955.
Hon lät mig följa in i trappuppgången...


Om ni kisar med ögonen, ser ni vad jag ser? En korpulent person i gul morgonrock som
böjer sig framåt för att ta Metro! Och precis till vänster om personens stliserade ansikte
ett grönt hjärta.


Västertorp - en enda stor skulpturpark. Här "Oskuld" av Liss Eriksson 1958,
utanför Skidvägen 3. Jag vill OCKSÅ ha en skulptur utanför mitt hus!


Bara en mosaikbild till innan vi fortsätter in på Terrängvägen,
upp till höger i backen.


Åhhh, folkhemsbyggen - med en liten balkong till alla. Och åhhh, gammaldags
typsnitt utan tillstymmelse till charm, bara funktion.


Kolla balkongväggarna! Kanske såddes första fröet till drömmen om en
tegelvilla när familjen satt på balkongen en solvarm sommardag? De gula
nätta tegelvillorna från sent 1950-tal är ett försummat kapitel på den här
bloggen. Men jag vet var de finns. Återkommer med villaspecial så småningom...


Solljust 1950-tal. Fönsterbyte pågår på Terrängvägen. Nu vill jag se 
nystrukna gardiner med vackra geometriska mönster i gult, ljusgrått
och vitt i alla fönster framåt våren.


Kolla baksidan av 1950-talshus, du kommer att hitta något. Som små trekanter
med franska balkonger.


Och kolla - där sitter ju Faster! Skulpturen heter så, och konstnären är
Liss Eriksson igen. Faster  finns i lekparken Gåsen.
Men nu slutar vi för i dag. Fler inlägg från mitt besök i Västertorp kommer
att trilla in här under veckan som kommer. För jag hittade mer konst, neon, två fik,
en antikbod, en sanslöst vacker port och litet annat.
Stay tuned!
1 Monet:

skriven

Åh, så roligt att se. Jag har inte varit där på decennier men det ser ju likadant ut som när jag bodde där. Så fint! Ser fram mot mera bilder!!

2 Elisabet:

skriven

Vilket kulturarbete du utför!



Det är så himla roligt att hänga dig i hasorna och upptäcka att man plötsligt sitter framåtböjd och kiiiiisar för att se "en korpulent människa som böjer sig fram för att ta Metro" .., haha.

3 Libby:

skriven

Monet: Du kommer att fortsätta känna igen dig, med undantag för Shellmacken....

Elisabet: Kulturarbete? Wow! Tack!

4 Mikko:

skriven

jag bor i ett 50tals hyreshus där man har bevarat det gamla köket vid stambytet (jag fixade tillbaka orginallåsen på köksluckorna)

Kommentera här: