Det solgula 1950-talet (Storbritannien)

                                      Foto: Museum of Domestic Design & Architecture, Middlesex University
Jag måste till London i år. Jag måste till London med jämna mellanrum. Känner mig 
lika lycklig varje gång jag tar buss 24 från Tottenham Court Road upp till Hampstead,
där jag bodde och arbetade som au pair 1980-81. I år är en av anledningarna att åka till
London en utställning på designmuseet Moda:

 Designer Style: Home Decorating in the 1950s.
Precis som i övriga västvärlden fanns det ett nytt driv i designtänkandet efter kriget. 
Den stora nationella utställningen Festival of Britain 1951 (ett slags super-H55) var avstampen
- sedan var det moderna formgivandet igång.
Modas hemsida: "Det blev allt vanligare att företagen anställde konstnärer för att formge
 textilier och tapeter, och använde deras namn i reklamen. Konsumenterna välkomnade
de nya ljusare färgerna och det nya sättet att använda mönster."
Precis som här hemma alltså.
(Bilden överst: Ur företagets Fleetways katalog med köksinredningar, 1960.
Lilla bilden: Poster för utställningen på Moda)


Foto: Museum of Domestic Design & Architecture, Middlesex University
Gult gillades även av britterna. De här gula gardinerna/draperierna skulle
jag ge en slant för att få till min lya. Helt rätt känsla!. Stolarna och bordet känns
1950-tal men o-nordiska, och det är de ju. Bilden är tagen ur det brittiska
möbelföretaget Berry Furnitures katalog 1958.


Foto: Museum of Domestic Design & Architecture, Middlesex University
Det roliga med att utforska andra länders epoker är att mycket
är likt men samtidigt känner man direkt att det inte är svenskt/nordiskt.
Som 1950-talet på denna bild. Gult, rutigt golv, stolen? Ja. Men torkskåpet,
rallyranden i kalkets överkant, stolens rutiga sits? Nej.
Practical Householder var ett av flera brittiska fixa-det-själv-magasin
vid den här tiden. Bland annat fanns också Practical Mechanics, där
man fick lära sig att bygga allt från badkar till Geigermätare och små ¨
flygplan (källa: Wikipedia). Självförtroendets decennium, indeed.


Foto: Museum of Domestic Design & Architecture, Middlesex University
Kan någonting bli mer 1950-tal än så här? Tapet från företaget
Shand Kydds mönsterbok, 1958-59.


Foto: Museum of Domestic Design & Architecture, Middlesex University
Till sist, ett tyg av Jacqueline Groag för företaget David Whitehead Ltd.,
omkring1953. Så fint. Det perfekta tyget om man skulle illustrera Femtiotalsjaktens
undermening "Åhhh 55 - när solen sken genom nystrukna gardiner".

Jag blir intresserad av Groag, och av hennes formgivarkolleger från efterkrigstiden
Lucienne Day och Marian Mahler. Deras tyger och tapeter visas på utställningen
Designing Women of Postwar Britain: Their Art and the Modern Interior
Fine Arts Center i amerikanska Colorado, sista veckan nu, se här. Och
artikel i Denver Westworld om dem här.


Samtliga bilder i det här inlägget är som ni knappast kunnat undgå att se
publicerade med benäget tillstånd av Moda. Bilderna är ur deras samlingar. 
Förutom den pågående 1950-talsutställningen har Moda också en permanent
utställning som jag vill titta på,
Exploring Interiors: Decoration of the Home 1900-1960.
Ur Modas text om den utställningen:
Utställningen ställer frågan hur våra vardagsrum, matrum och kök  såg ut
under första hälften av det tjugonde århundradet, och varför. Utställningen vil
 få dig att fundera över hur det det var då, och vad som gjorde (och fortfarande gör)
 "verkliga" rum så individuella och annorlunda jämfört med det stereotypa "idealet".
Intressant.
Läs merMuseum of Domestic Design & Architecture, Middlesex University.
Så kommer du dit: Londons tunnelbana, Picadilly Line, stationen Oakwood
(näst sista stationen norrut).

Och - du som har koll på det brittiska 1950-talet, berätta!

"Det solgula 1950-talet",
del I,  hittar du här.

Note to English speaking blog readers: This article is, as you can probably tell, about
a current exhibition at the Museum of Domestic Design & Archtitecture in Middlesex, UK,
and also about similarities and differences between Swedish/Scandinavian and British 
midcentury modern interior design. 
The blog Femtiotalsjakten (Pursuing The 50s) is all about the design, food, music, cars and
atmosphere of the 1950s, from a solely happy perspective.
Please feel free to comment in English. Comments from Brits, Americans
or others are very welcome!  (Click on Kommentarer, write your comment, then click on Skicka kommentar. Comments will be read by me before I publish them.)
Libby 

1 Staffan H:

skriven

Fantastiska miljöer. Det där köket skulle jag gärna vilja ha. En sak slår mig dock och det är att många engelska hus ofta har betydligt mindre rum än vi har i Sverige. Köken brukar dock vara väl tilltagna, men resten? Är det måhända ett utslag av reklamtecknarnas konstnärliga frihet? Även här överdrev tecknarna understundom dimensionerna när det passade dem. Idag skulle det säkert kallas för vilseledande marknadsföring, men sådant var okänt då. För övrigt känns det som ett rätt trevligt sätt att bli vilseledd på.

2 Libby:

skriven

Jo, rummen är nog många och små. Utom hos den familj i Holland Park där jag jobbade (dygnet runt) första veckan som au pair, innan jag lyckades byta familj. Där var rummen både många och stora. Fyra-fem badrum, och ungefär artonhundra glasbord som skulle putsas varje dag. Burr, nu känner jag lukten av Vim och glasputs i näsborrarna igen.

I huset där jag bodde sedan var rummen små, ett sådant där klassiskt eget hus ihopbyggt med en lång rad andra längs en gata. Förutom "the front room", vardagsrummet mot gatan, som var hyfsat stort eftersom hela husets djup användes. Rummen på övervåningarna var små, placerade kring den branta trappan och trappavsatserna.



3 Ingrid:

skriven

Jag gillar 50-tals kök. Mycket för att mormor och morfars kök är orginal sen mitten av 50-talet som är just gult. Numera är det blek gult efter alla åren, emn jag kan tänka mig att det var mer åt det solgula hållet när det var nytt. Men det bästa i köket är alla små saker som mormor har sparat, så som burkar, saltströare och textilier.

4 Monet:

skriven

Kolla Elisabets kommentar om din kommentar på inlägget Kattbesök på min blogg. :-)I övrigt är jag glad att jag har moderna kök, what can I say!

Kommentera här: