Middagen är färdig, 1950-talet


"Middag i barnkammaren" lyder bildtexten i recepthäftet från AB Sveriges förenade
konservfabriker. Jag ställer bara frågan: Serverades barnen i de samhällsklasser där
barnkammaren var så stor att den hade matplats verkligen stuvade fiskbullar?
Men det är en tidstypisk bild vad gäller grönsakerna. En skål med kokta ärtor, 
en citronskiva och litet dill som dekoration.
Man undrar nyfiket vad det blev till efterrätt?
Där jag kommer ifrån hade det varit kräm, fyra gånger av fem.

I dag bjuder Femtiotalsjakten på en veckomeny, till båtnad för alla husmödrar.
Menyn är lånad ur Damernas Värld, januari 1951.


"Vardagsmiddag". Bild ur Den godaste maten (Ica-kurirens provkök, 1950).

L Ö R D A G
Lunch: Raggmunk med lingon
Middag: Pepparrotskött, apelsinsallad
(Annonsera dessa rätter på lunchrestaurang av i dag - och alla män
födda på 1950-talet och tidigare flockas.)

S Ö N D A G
Frukost: Skinka och ägg
Middag: Buljong i kopp med ostsmörgås, fläskkotlett med äppelmos,
vitkålssallad och potatis bakad i ugn med skal, överbliven tårta med kompott
(Kompott till tårtresterna, minsann!)

M Å N D A G
Lunch:
Salt sill med lök i ugn, serveras med skalpotatis
Middag: Fläskkorv med rotmos, äppelskum special
(Äppelskum: Löst äppelmos blandas med samma mängd gräddfil,
serveras med riven mörk choklad över. Gott? Hm...)

T I S D A G
Lunch: Små pannbiffar med morötter och potatis stuvade tillsammans
Middag: Grönsakssoppa, fattiga riddare
(Fattiga riddare väckte minnen till liv i ett tidigare inlägg, här)

O N S D A G
Lunch: Gratinerad fiskfärs
Middag: Fläsk med löksås och skalpotatis. Saftkräm med mjölk och mariekäx
(Japp, här kom krämen!)

T O R S D A G
Lunch: Stångryttare med stuvad vitkål och skalpotatis
Middag: Ärter med fläsk, plättar
(Stångryttare? Avses stångkorv?)

F R E D A G
Lunch: Omellet fylld med överbliven kålstuvning och stekt prinskorv
Middag: Kokt fisk med smör och äggsås och skalpotatis, klappgröt
(Klappgröt! Denna härliga efterrätt gjord på lingonsylt,
mannagryn och gräddmjölk ska få ett eget inlägg framöver.)


Fina fisken på 1950-talet: Pepparrotsgädda, fiskfärs,
kabeljo med äggsås, stuvad lake.

Varsågoda, kom och ät!
1 margaretha:

skriven

Har tagit upp din tråd hos mig idag.

Margaretha

2 Åsa:

skriven

En del av den där maten lagar och äter jag fortfarande, maken lika förtjust som jag och dottern, 4 år, älskar fisk med äggsås. Men en gång, när vi bjöd svågern med familj på prinskorv och äggröra, då sa svågern: "Det här är ju sån mat som gammelfarmor brukade bjuda på". Då tänkte jag: nästa gång får det bli nåt med couscous....

3 Libby:

skriven

Javisst, jag också. Om jag får tillfälle, för jag har ännu inte börjat laga klassisk husmanskost själv. Men nu när min mamma inte längre kan laga mat så måste jag försöka återskapa hennes rotmos och klappgröt.

4 Åsa:

skriven

Ajajaj, när din mamma inte längre kan - då är det för sent. Du måste lära dig NU. Rotmos är väl nåt man kan lära sig på egen hand, men klappgröt, nä, det ska du tvinga din mamma att visa för det vet inte en människa idag hur man gör.

5 Bosse:

skriven

Nej, stångryttare är inte som stångkorv, mer lika isterband, och de skall smaka lite syrligt. De konserverades genom torkning på stänger i taket ovanför spisen.

Kommentera här: