Only in Roslagen...


... parkerar man bilen
i hamnen, går ur - och hittar en magnifik korgstol poserande
ovanpå ett par gamla järnspisar framför en bod där det erbjuds nystekt strömming.
Som man brukar säga: Det stod mitt namn på den. Måste ha. Skulle ångra mig hela livet
annars. Vadå ta stor plats? Vadå inte 1950-tal? Vadå kräver ett storrt vitmålat sun room  med
palmer och takfläkt av mahogny?
Hit med den, den här stolen är MIN.


Mortitca i familjen Addams, den enda jag vet som har en sådan här stol,
skulle vara grön av avund. Kolla detaljerna!


Mer detaljer. Och den vinröda sitsen är i nyskick.


Och foten är så vacker. Det är faktiskt så att den här stolen fått mig att ändra
mina planer på femtiotalisering av min lya. Jo, köket ska vara 1950-tal rakt igenom,
från skåpluckor ner till teskedar. Men vardagsrummet... jag tänker faktiskt blanda
1950-tal med art deco och jugend, och korgstolen Morticia blir rummets drottning
och blickfång. Vilken tur att jag inte hunnit beställa tapeter. För Morticia vill inte ha
mönstrade femtiotalare, det ser man ju, eller hur?


Eftersom det här inlägget helt har spårat ur vad gäller trohet mot 1950-talet
så fortsätter vi med Dagens Gefle, gissningsvis 1940-tal? Vad säger Benny
Porslinsbloggen, är det så? Karotterna stod inne i Hamnladan, där jag gick
omkring med febrig blick innan jag bestämde mig för att Mortitia måste
följa med mig hem.


Som sagt, vi har spårat ur, så jag kan lika gärna visa er det enda fula jag hittills
sett från Gefle. Tallrikarna hette något i stil med Rustik, och här har vi väl 1970-tal,
oh, det fruktansvärda?
1 S a n n a:

skriven

Nu har ju inte jag befunnit mig i 70-talet, men baserat på min favoritserie That 70's show, så måste jag ändå säga att de verkar som mkt skräckpropaganda sedan det årtiondet :D var det verkligen så hemskt tro?

2 Libby:

skriven

Haha. Nej, det var klart att det inte var något hemskt årtionde. Jag var ung då och hade väldigt roligt. MEN designmässigt är varken brun och orange manchester eller rustika och murriga keramiktallrikar i min smak. Inte heller tjocka polisonger, utsvängda jeans eller permannetkrull (som jag själv hade, liksom 95 procent av den kvinnliga delen av befolkningen). Mycket var så fult, så fult. Av alla decennier så är 70-talet det som har minst antal saker som jag skulle vilja se igen. Men - kul var det. För det var också "He´s the greatest dancer", Kiss "Destroyer" och Gul&Blås Elvis och Marilynjeans!

3 Farmer P:

skriven

Fin stol!! Eller rättare sagt, extremt snygg!

Men du har fel angående 70-talet! Flickorna var snyggare då, och yngre.. Bowie var fortfarande cool, Lou Reed var fortfarande farlig och Clash var-är och förblir det snyggast klädda bandet genom tiderna!! Men om du tänker skoldans 1976.. så förstår jag vad du menar!

4 Farmer P:

skriven

Förresten, e stolen till salu?? du får 1301:- för den! Den skulle passa så fint i vårt sovrum...

5 Libby:

skriven

Den stolen kommer inte att vara till salu under överskådlig tid.

6 Staffan H:

skriven

Grattis till nyförvärvet. Jag förstår att du föll pladask för den och snygg utav attan är den.

7 Anneli:

skriven

Ja punken kom ju på 70-talet!! Men utsvängda gabardinbyxor kan man vara utan!

8 Anneli:

skriven

Stolen är lite i din "gamla stil" och djä... cool! MEN synd att du överger 50-talstapeterna! Ok, vad sägs om att ha tapeter från samma årtionde som huset är byggd? Det blir mittimellan jugend/art decó och 50-tal. Bara du inte målar vitt :-(

9 heidi:

skriven

Hej kan du tänkla dig sälja stolen i dags läget? :) fyra år senare?

Svar: Tyvärr sålde jag den vidare redan efter ett halvår. Den var för stor.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: