Uppdrag: Plåta pappas kamerasamling


I söndags ville pappa ha hjälp att fotografera sin kamerasamling. Han har tröttnat på
samlandet och ska sälja av kamerorna. Kunde jag komma över och plåta, och sedan
lägga in annons på Blocket?  Jag tog min lilla Samsung och begav mig till pappa och hans
200 kameror. Jag antog att jag skulle hitta en del 1950-tal i hyllorna. Och visst var det så.
På bilden ser ni Unibox, en kamera som tillverkades under första halvan av 1950-talet av
AB Fritz Weist & Co och Fotomekano, Stockholm.  Kamerahöljet tillverkades i isolit av
Perstorp AB i Skåne och monterades i Jakobsberg.
Hur vet jag detta? Jo, källan är Fotomuseet i Osbys hemsida, där man kan
följa med i kamerans utveckling.


En 50-talare till. Kodak Six-20 Brownie model E. Tillverkades 1946-53, England, 
i art deco-stil (Källa:Camerapedia).


Tre hyllor 1930-50-tal. Tjusiga, eller hur? Där finns bland andra...


... italienaren Ferrania, modellen heter Rondine, tiilverkningsår cirka 1948.
Mycket cool, tycker jag. Ska nog lägga ett bud på några av 1950-talskamerorna
innan någon annan gör det.


... och så en japan, Aires, modellen Reflex, tidigt 1950-tal. Aires står
för Eye-rescue minus "cue". Företaget hette K.K. Aires Shashinki
Seisakusho och hade Tokyo som bas. (Källa: Camerapedia)


Måste också få visa denna gamla goding. Det är en västfickskamera, närmare
bestämt Kodak Vest Pocket model B, som tillverkades 1925-34.
Föregångaren från 1915, första världskrigets andra år, hette Vest Pocket
Autographic och kallades i reklamen "Soldier´s Camera". (Källa: Camerapedia)
Här hittar du pappas annons.
1 Staffan H:

skriven

Din pappa har händelsevis inte en Rolleiflex eller en Rolleicord i hyfsat skick i sin samling?



Den förstnämnda var bland de finaste tvåögda spegelreflexkamerorna (ser ut ungefär som Aires-kameran) på sin tid. Den andra varianten var en billigare modell. Den hade visst inte samma fina optik. För några år sedan var de fortfarande begärliga på begagnatmarknaden.

2 Libby:

skriven

Jag kollar, och återkommer!

3 Tusse:

skriven

Den annonsen minns jag! Sålde min egen kamerasamling några veckor efteråt och kan fortfarande fråga mig om jag gjorde rätt ...

Kommentera här: