Välj en ri-ktig biograf (helgtips)


Om du går på bio i helgen, välj en biograf med historia. De blir allt färre, vi måste se till
att fylla dem som finns så att de blir kvar. Ri-teatrarna var en stor biografkedja i Stockholm. 
I dag är Rigoletto på Kungsgatan i Sthlm (bilden) och Park på Sturegatan ensamma
kvar av Ri-teatrarna. 


Litet sorgligt är det att Rigoletto  en gråsnöig fredagseftermiddag
i januari inte har neonen på. Annat var det 1953, då var Rigoletto
ett flaggskepp, först i Sverige med Cinemascope och stereo. 


Bättre så här! Biografgrannen på Kungsgatan, Saga, strålar. Ena Kungstornet i bakgrunden.


Bioannonserna i Aftontidningen (sista numret, 3 november 1956). Det fanns några
biografer att välja på...


Ring Ri!  Även två år senare, i Morgontidningen (också det sista numret,
28 oktober 1958), var biannonserna många. Läs mer om Ri-teatrarnas historia,
och vad det blev av lokalerna sedan biograferna stängde, på Wikipedia.


Fler Ri-biografer och en rad klassiska Stockholmsbiografer. Draken, Lyran, Spegeln....
Från 1970-talet och framåt har jag själv sett dem läggas  ner en efter en. Nu finns
bara en handfull kvar av biograferna med gammaldags vackra foajéer och historia.
Varför kunde inte folk med pengar över köpa varsin nedläggningshotad biograf 
och bevara den? Varför är det så ont om mecenater i Sverige? 


I dag har Revolutionary road med Leonardo di Caprio
och Kate Winslet premiär. Filmen handlar om ett par i 1950-talets
Connecticut, som inte skulle bli ett tråkigt gift par som alla andra, men... .
Eftersom jag undviker att läsa alltför mycket om filmer som jag ska se,
så vet jag inte om den har lyckligt eller olyckligt slut.
Det förra, hoppas jag. Filmer ska ha lyckligt slut.
Vi som vill se film på riktiga biografer (och bor i Stockholm) går till 
Saga eller Skandia som visar Revolutionary Road.
(Foto: UIP)

Vilken är/var din favoritbiograf? Berätta DINA biografminnen!
1 margaretha:

skriven

Du har inte mycket att hämta hos mig när det gäller bigrafer - ingenting alls för att vara korrekt - eftersom jag inte ens tycker om att se film. Men jag fick ett par nostalgiska minuter när jag klickade på din länk och läste om Ri-teatrarna, eftersom jag bodde i samma kvarter som RIRI en gång i tiden. Tack!

Margaretha

Kommentera här: