Allt kan inte köpas för pengar


JÄMTLANDSRESAN, TORSDAG
Här befinner vi oss på PRO:s loppis i Hammarstrand i Ragunda kommun. Vi har gått ner i en
källarlokal i ett bostadshus, Femtiotalsmannen får hjälpa PRO-damerna att hänga upp en klocka,
allt är väl och trevligt. DÅ får jag syn på Den Röda Stolen...
Den är 1950-tal, den är ljuvlig, den är i ett skick som om den hämtats ut från bosättningsaffären
i förrgår. Den vill bara en sak, att få komma och bo i en lya i Solna.


"Vad kostar den röda stolen?" frågar jag PRO-damerna, eftersom jag inte
ser någon prislapp.
Dam 1: "Den där, den är inte till salu".
Dam 2: "Nä, den tillhör lokalen."
Dam 1 igen: "Den gula där, den är också fin. Men den är inte heller till salu".


Här är "den gula". Titta noga på bilden. Allt har orange prislappar. Utom de
två vackra stolarna. På deras baksidor: två stora lappar med "Ej till salu".
Jag försöker verkligen. Jag berättar om hur jag inreder min lya i 1950-tal,
jag berättar om originaltapeten från 1950-talet för att de ska kunna se framför sig
hur fint Den Röda Stolen skulle få det,  jag tjatar. Jag ber damerna ringa PRO-styrelsen,
kanske går det att upphäva "Ej till salu-beslutet"?


En halvtimme senare har jag en lokal tungviktare inom PRO i telefonen,
hon ringer upp just som jag är på väg in i Ragunda gamla kyrka. Hoppet tänds.
Men nej. "Stolen tillhör lokalen". "Det har varit så många som velat köpa den, så vi
fick sätta på en Ej till salu-lapp." (Intressant affärsmodell.)
Jag bönar och ber litet till, och jag erbjuder en summa i klass med vad stolen
antagligen skulle kosta i antikaffär i Stockholm. Men nej.
Stolen tillhör lokalen.


Jag, två minuter efter telefonsamtalet. Eller är det en detalj ur Ragunda gamla
kyrkas vackra altartavla från 1600-talet? 


Hammarstrand - Norrlands Hollywood. Kanske borde jag ha gjort som man
gör i filmer - gett dem ett erbjudande de inte hade kunnat motstå?


Yep.

Och här är biografen...


... med dans i samma hus. Vet inte om det fortfarande bjuds upp.
Vet inte om jag vill besöka Hammarstrand igen.
Vet bara att "stolen tillhör lokalen".
Den kommer aldrig att tillhöra mig.

MER FRÅN TORSDAGEN:


DAGENS TRÖSTPRIS. En ljuslykta inhandlad
på en riktigt trevlig loppis, för 10 kronor.
Femtiotalsmannen påstår att det är tidigt 1970-tal.
Jag tror att det är sent 1950-tal/ tidigt 1960-tal, men vet
att den kommer att se ut som klockrent 1950-tal i en lya
med andra 50-talssaker. En lya där det också borde
stå en röd stol.

I morgon kör vi sista etappen, till Solna.
Via Nybo café i Valbo, se tidigare inlägg.
Stay tuned...
1 Staffan H:

skriven

Trevliga omgivningar du valt att besöka! Har ju så att säga mina rötter där (vilket du förmodligen redan blivit varse om).

2 Libby:

skriven

Staffan: Jodå, "Vildhussen", jag vet. Du är väl inte ute och gräver kring några vattendrag så här när det regnar och jorden är lös...?

3 Skaffaren:

skriven

PRO är diktatoriska och fyrkantiga.

Jag hade satt ihop ett par bussresor för att öka turismen i bygden. Jag ringde PRO i Örebro eftersom de har en "mässa" för bussreseföretag.

Det blev totalnobben eftersom PRO endast gjorde affärer med företag de tidigare gjort affärer med?

Samma där. Totalt nej. Har vi inte handlat av er tidigare, gör vi inte det nu heller.

4 Rutan:

skriven

Jag lider med dig.

5 Ebba:

skriven

Att PRO:arna var så envisa! Herregud, NÅGOT kan väl få förändras i en lokal? Jag förstår din trumpna min. Men vilken rolig resa ni verkar göra! Vi har gjort en liknande runda med utgångspunkt från fritidshuset i Kilafors (nära Bollnäs). Vi var i Rättvik och i flera orter du nämnt, men missade såklart alla dina tips. Till slut kom jag iallafall hem till Akalla med en 1920/30-tals-askkopp från en loppis utanför Söderhamn. Den var grön och gjord av hästar, därför var den tvungen att bli min! :-) (Röker ej, men man kan väl ha nåt i den?) Bild:

http://karibor.dreamhosters.com/annat/livejournal/ovrigtuppladdat/askkopp.jpg

6 Libby:

skriven

Skaffaren: Däremot har jag bara positiva upplevelser av Röda korsets Kupan-butiker. Alltid rart bemötande och inga problem-attityd.

Rutan: Tack!

Ebba: Den askkoppen är ju helt underbar!!! Är det Upsala-Ekeby?

7 Ebba:

skriven

Det är tyvärr ingen stämpling eller inskription eller någonting på askkoppen. Den är gjuten och säkert inte av "superkvalitet" men jag tycker ändå den verkligen andas elegans :) Den får klämmas med en konstig blandning av 50-80-talsgrejor på 60-talshyllan. :D

8 sm:

skriven

jag förstår dig verkligen, stolarna var enormt fina. typikst :/

9 Tusse:

skriven

Cantrum! DANS!

Underbara skyltar! Love them!

10 Tinkerbell:

skriven

Så synd på så häftiga stolar!!! Jag lider med dig ... Du ska se att du snart springer på några liknande stolar när du minst anar det!!!

Kollade på Nybo Cafe' ...WOW säger jag bara!!!

11 Libby:

skriven

Ebba: Det spelar verkligen ingen roll. En fin sak är en fin sak, stämpel eller inte. Jag var bara nyfiken...

Sm: Ja. Typiskt.

Tusse: Ja, visst kan man känna doften av brylcreme och hårspray och höra musiken från den levande orkestern när man ser Dans-skylten?

12 Libby:

skriven

Tinkerbell: Ja, Nybo café är fint. Var där på återbesök i går...

13 Carina:

skriven

Ser att du varit in på en av "mina" trakters bättre loppisar. Trist att du inte fick köpa stolen, det hade ju kunnat dra in en "bra hacka" till deras förening som jag förstår det ;)Och Hoppas att ni gjorde bra fynd för övrigt och att ni besöker trakterna snart igen. Kanske finns stolen kvar efter alla år, och är till salu ;D . Måste faktist göra mig ett ärende ner dit och titta om den verkligen står kvar, haha :) // Carina

Kommentera här: