En pinnsoffa passerar lätt obemärkt


Tre somrar har den stått där på mitt favoritfik Ovansundets café, den rosa pinnsoffan.
Jag har lett åt färgen, men inte ens funderat över om soffan skulle kunna vara 1950-tal.
Men så frågade någon på forumet Precis en sån om sin auktionsköpta pinnsoffa.
Jag jämförde bilden på auktionsfyndet med den här rosa - och visst var det samma soffa.
Hm... visst hade jag sett den på bild i någon av mina Allt i Hemmet från 1958-59?


Jodå, där var den! I maj 1958, i ett reportage om pinnstolar. För soffan har tillhörande stol...


Söt, tycker jag. Och Wigells möbelfabrik
heter alltså tillverkaren av soffa och stol.
Jag hittar Wigells, still going strong utanför Nässjö,
på nätet, och hittar då en bekant stolsmodell...


... som heter Florida. Samma stol, 51 år senare. Min gissning är
att namnet, det fick den då. På 1950-talet gillade man att döpa
textilmönster, mopeder och frysboxar till Florida. Förmodligen har vi
nu alltså ett namn på pinnsoffan: Florida!
En Florida i färg från tiden ser ni här hos Ljuva Femtiotal.


Soffan igen. Januari 1959, i ett köksreportage i AiH. Men jag blir litet
osäker på om det är exakt samma soffa, det ser ut som om sitsen är mer
uppåtvinklad här. Kanske bara en synvilla.


Under mitt bläddrande i AiH, två årgångar, puh, hittade jag också denna
pinnsoffa, i i augustinumret 1958. Den kom från Nässjö stolfabrik.


En liten pinnsoffa passerar lätt obemärkt.
Men nu har i alla fall Wigellssoffan fått litet uppmärksamhet.
Och jag har haft skoj under efterforskningarna!
Ska nu bara kolla med Wigells om det är "Florida"
som vi ser här...
1 Syltan:

skriven

Jag hade gissat 60-tal på soffan... har en sådan i min ägo sedan knappa 20 år tillbaka. Har haft den som hallmöbel (perfekt) och i ett kök.

Nu har vi den på landet, bra som "barnsoffa" till tvillingarna! Än så länge har den fått förbli omålad... kanske lika bra det, med tanke på dess ålder ...

2 mumari:

skriven

Vilken superläcker soffa! Tänk om man kunde snubbla över en sån!

3 Tusse:

skriven

Hu, att måla pinnmöbler i dylika kulörer!

Säkert en av AiHs många befängda idéer från 1960-talet när Hasses radiogrammofon, berövad sina inälvor och målad blå, byggdes om till barskåp

4 madeleine:

skriven

den rosa var väldans fin

5 Shadilly:

skriven

Jag har begåvats med ett exemplar av soffan. 250 kronor. Man skäms nästan...



Nu är det bara ett par karmstolar som fattas :)

6 Johan:

skriven

Har en exakt lika dan soffa stående hemma, men har alltid trott att det var en Carl malmsten =)

7 lovisa Itsallvintage:

skriven

men hallå.. den där färgen. my good så fint.



underbara soffa.. den va inte till salu förstås..



Lovisa

Kommentera här: