Identifiera bestick - knivigt värre


Som jag konstaterade i ett tidigare inlägg fanns det fler fina och roliga bestick än
superkändisen Focus de Luxe på 1950-talet. Under Säterresan nyligen plockade jag åt mig
några fåkronorsbestick än här än där på loppisar.
Väl hemma tog jag fram Antikvärlden 5/2009 för att se om jag fått med mig några mer
kända bestick. De roliga gafflarna på den här bilden fanns inte med. De är stämplade
med en krona och Rostfritt stål. Någon som känner igen dem?


Detta bestick kommer från samma tillverkare, och har samma  streck
vid halsen som de första. Kniven är litet kul!


Äntligen en identifiering! På bilden syns inte riktigt skedbladens roliga form,
men jag hittar den i Antikvärldens besticknummer. Det är GAB:s "Extrême",
deras svar på Genses Focus de Luxe. Designade av Ainar Axelsson
1958 (Källa: Antikvärlden).


Okänd Focus de Luxe-kopia. Stämpel Rostfritt stål.


Första bildens gaffel igen. Söt!
Assietten är ett Kärnkaffefat.

Identifiering, någon?
1 Benny:

skriven

Besticken på bilderna 2-4 känner jag igen...jag har flera stycken från bild 4, både stora och små gafflar! Dom är fina! Jag tycker formen på besticken på bild 2 känns bekanta, ska kolla lite i en bok + form 50-tal, har för mig att jag sett liknande...

Gafflarna på bilderna 1-5 är väl vickningsgafflar i samma series om bild 2?

2 tant Annika:

skriven

Här är en till med gafflarna på bild fyra, men jag ar även knivar till. Skulle vara roligt att få veta mer om dem.

Besticken på bild 1-2-5 var helt underbara.

Jag vill också ha vickningsgafflar!

3 danne:

skriven

besticken är DESIGNADE av KRONFÅGEL, det är vad jag vet om dessa bestick. och tippsar om fler om jag ser några., sammlar nämligen på bestick.(mvh danne

Kommentera här: