Mmm... Marabou NYA mjölkchoklad, 1956


I dag blev jag litet chokladnostalgisk, när jag läste SvD:s Näringsliv och
Klas Anderssons intressanta artikel om 90-årsjubilerande Marabou. Där får vi hela
historien om chokladföretaget. En milstolpe var 1956, då Nya Marabou Mjölkchoklad
lanserades. Smaken blev poppis och försäljningen tog ordentlig fart.
Jag hittade annonsen i en Femina från 1957.


Maraboufabriken låg i Sundbyberg. I en gångtunnel i Sumpan finns storken
som golvplatta. Storken försvann ur Marabous reklam redan på 1960-talet,
läser jag i artikeln. Men visst var det väl tills ganska nyligen som varje ruta
i chokladkakan hade en präglad stork?

Här hittar du ett tidigare chokladinlägg, om Mazetti.
1 Tinkerbell:

skriven

Åh, man behöver nästan ha haklapp när man läser om allt underbart Choklad!!!

Har du smakat den nya med jordgubbar i???

2 Libby:

skriven

Tinkerbell: VA?! Med jordgubbar i, hur har jag kunnat missa den. Ska undersökas.

3 Ebba:

skriven

Storken finns fortfarande kvar på norska Freias chokladkakor, Marabous systerbolag (eller broderbolag kanske snarare - 2 bröder fick ta över var sitt bolag efter pappan).

dessutom är freias choklad mycket bättre än marabous. Särskilt Walters mandler - mjölkchoklad med salta rostade karamelliserade mandlar!

4 Ebba:

skriven

Fina bilder! Har vuxit upp med en svart kakao-burk med storken på, vill ha en likadan men de är så dyra på Tradera. Får vänta tills jag ärver den i sinom tid. Men ikväll blir det inte Marabou utan Manner från Österrike som jag fått när jag hade österrikebesök. http://www.manner.com/

5 kicki:

skriven

Ja, den med jordgubbar är livsfarligt god! Storken ersattes med m:et för rätt länge sen, väl? däremot finns/fanns den kvar på några bitar i t.ex Alladin-asken.



Jag kan inte låta bli att undra hur stor en "stor kaka" var på den tiden...?

6 Libby:

skriven

Ebba: Mmmmmm.. Walters mandlar låter som en dröm. Tack för info om Freia!

Ebba II: Har aldrig sett den burken, intressant.

Kicki: Aha, det är DÄR jag sett storken. Ingen jul utan minst två Alladin...

7 Skaffaren:

skriven

Chokladen med jordgubb är inte att förakta. Jag tror den marknadsförs som sommarchoklad.

Det står en svart burk med storken i vårt köksskåp.

Storken är orange och syns bra mot det svarta.

Vi plockade bort dörrarna på köksskåpet när vi fått tillräckligt många snygga förpackningar.

8 Tusse:

skriven

Jag minns en samtida annons för Marabous (Mazettis? Cloettas?) Dubbelkaka - "god för två".

En sensationell nyhet av de glada ungdomarna i annonsen att döma (ja, flickan hade hästsvans)

9 anna:

skriven

Oh, jag minns när det luktade choklad över vissa delar av Sumpan. Eller är det minnet av att någon berättat det som gör att jag tror mig minnas det...kan vara så också, eftersom det verkar som om produktionen lades ner för rätt länge sen.

10 Libby:

skriven

Skaffaren: Har du bilder på din blogg på burkarna? Låter snyggt.

Tusse: Dubbelkaka - behåll den för dig själv, skulle kunna vara nutida reklam.

Anna: Det kanske låg kvar en doft från fabrikerna i decennier. Trevlig tanke.

11 K Peter Dahlström:

skriven

Jag googlade efter en bild av Maraboustorken, och så fann jag den här. :)

Kommentera här: