Mygg, byggnadsvård och ny kvast


JÄMTLANDSRESAN, SÖNDAG.
Dagens roligaste stopp var det i Gysinge, där vi tittade in hos Centrum för byggnadsvård.
Jag har läst om dem och sett bilder, ett besök var ett måste när vi passerade. Här finns
verkligen ALLT för den som renoverar gamla hus. Ljuvligt.
Vi gick runt i butiken/utställningen, köpte en kvast och fikade sedan.
Bilden ovan är från kaféet.

 


Plåtat i butiken: Ljuvligt grå skänk med beslag, vår nyinköpta piassavakvast,
handsmidd spik (vacker som ett konstverk), färgpigment (falu ljusröd m fl),
1920-talstapet (åååh!), strömbrytare i porslin (ska ha sådana i lyan).


Utelampor i olika stilar.

 

I kaféet såg vi hur snyggt det blir när man renoverar med sådant som kan
köpas i butiken. Min favorit var bordet vars två skivor hålls ihop med en hasp.
Vitt trä, svart järn. Så snyggt.


Ser ni röken? Det är myggrökelser på kaféverandan. Allt ni läst om myggplågan
i det här området är sant. Jag har aldrig varit med om något liknande, myggen
fullkomligen anföll, som målsökande robotar, så fort vi steg ur bilen.
Och de var... många. Jag är djupt tacksam över att  inte bo i Myggland.

LITE MER FRÅN SÖNDAGEN:


DAGENS FIK. Dagnys Hörna i Östhammar, första stoppet. 
Femtiotalsmannen och jag drack kaffe och spelade 50- och 60-talslåtar
ur den utmärkta jukeboxen. Jag skrev om Dagnys här.


DAGENS TRAPPA. Banken i Hedesunda. Ljusblått kakel matchar neonskylten. Stiligt.


DAGENS LOPPISAR...  var urusla! Besökte sammanlagt fyra, från Östhammar till Gysinge.
Bara trista saker/för dyra saker/samma saker som man alltid ser men inte köper.
Nä, soffan här i Gysinge var det enda som fick mig att titta en extra gång.
Börjar jag bli kräsen..?


Okej, den här fick mig också att le. Om den inte varit
så solkig... så kanske...

I morgon måndag drar vi vidare mot Sveg. Där ska finnas
ett intressant fik... Stay tuned....
1 Tusse:

skriven

Rökelse heter "tus" på latin, och litet torp heter "tusculum". Tror jag i alla fall.

2 Benny:

skriven

Kul! Gysinge är väl värt ett stopp, där har vi varit några gånger kan man säga...har man ett gammalt hus så har man...



Vi kom hem igår kväll från strålande sol till ösregn...kul...inte ser det nåt vidare ut för resten av semestern heller, hoppas på bättring...stay tuned on http://www.yr.no, den norska vädertjänsten!

3 Skaffaren:

skriven

Jag har haft en sån där "skattavla" som jag fick med i ett hem jag köpte. Den var också solkig.

Jag tror den kom med något som hette "Hannas Handarbetsklubb"? Finns den kvar fortfarande?

4 Libby:

skriven

Tusse: Really?

Benny: Det finns inget dåligt väder...

Skaffaren: Har inte hört talas om denna handarbetsklubb. Bör undersökas.

Kommentera här: