Så mycket kul, så litet tid...


... tror jag flickan på bilden tänker. Hon sitter i tonårsrummet på utställningen Nostalgicum
i Göteborg. Och samma tänker jag. Nostalgicum står med på min - allt längre - lista över
Ställen som måste besökas.


Utställningen, om 1950- och 1960-talen, öppnade i maj.
I ett gäng tidstypiskt inredda rum får man både
se och röra. Sådant gillar jag!
Läs merNostalgicums hemsida, som inleder lockande:
"Känn doften av Aqua Vera, smaka på en violpastill,
sätt dig i snurrfåtöljen och bläddra i ett gammalt nummer
av Svensk Damtidning."
(Fotografier: Nostalgicum)

PS. När jag så småningom besöker Göteborg finns också
Kortedala museum på min lista. Det är ett lägenhetsmuseum
med två rum och kök, inredda med originalföremål från 1950-
och 1960-talen.
1 Tusse:

skriven

I Jordbro lär det finnas ett lägenhetsmuseum från 1970-talet. Även om det faller utanför ramen för en femtiotalsblogg kan jag inte låta bli att nämna det.

2 Johanna:

skriven

Museeumet i Kortedala har jag besökt, det är riktigt trevligt. Det ligger nära där jag bor här i det hemtrevliga Kortedala.

3 Farbror Sid:

skriven

Skall finnas några Farbror Sid bilder på väggarna...! :-)

4 Benny:

skriven

Kul med tips om besöksmål! Jag hittade massa intressant på de båda sidorna. En sån röd PV hade vi när jag var liten, ska se om jag kan hitta en bild, har för mig att jag har nån...



På Kortedala-sidan fanns det två snygga "California" i en bokhylla, spana in dem om du missat det!

5 anna:

skriven

Oh vad finns mer på denna "att-besöka"-lista?

6 Pernilla:

skriven

Hej! Jag har inte läst genom hela din blogg så jag vet inte om du varit där men jag skulle tipsa om Hökarängens centrum (tror jag att det är)

Det är väldigt mycket 50-tal! Mvh Pernilla

7 Libby:

skriven

Tusse: Den skulle jag vilja gå på!

Johanna: Bra, då vet jag att det är värt att se.

Farbror Sid: Vad är en "Farbror Sid-bild"....?

Benny: Missade California, ska genast kolla!

Anna: Oj! Massor. Exempel: Grödinge Antik och Design, med Sveriges största Upsala-Ekebysamling, länsmuseet i Gävle med massor av Gefleporslin, några 50-talsfik i Norrbotten, stadsdelen Ljura i Norrköping, Kågeutställningen i Gustavsberg, Ikeautställningen på Liljewalchs, etc etc........

Pernilla: Nej, jag hann aldrig dit i våras innan det blev för ljust på kvällarna. Ska som du säger vara mycket 50-tal och torget inramat med gamla neonskyltar, när höstmörkret faller åker jag dit!

8 anna:

skriven

Vilken trevlig lista! Ljura i Norrköping borde jag kunna pricka in, eftersom jag jobbar i Norrköping. Kågeutställningen är jag också sugen på, särskilt eftersom jag precis kommit hem med min första Kåge-skål.

9 Sabine:

skriven

Kortedalas museeum rekomenderar jag starkt, jättetrevligt folk som jobbar där och en superfin lägenhet!

Kul att höra om Nostalgicum, dit måste jag snarast bege mig :)

10 Libby:

skriven

Anna: Ja, Kåge måste man bara se. Liksom Plastic Fantastis-utställningen på Norrköpings stadsmuseum, också med på listan!

Sabine: Bra när man kan tipsa varandra!

11 Lisbet:

skriven

Hejsan,



Tack för tipset om



http://www.nostalgicum.se



i Göteborg. Skall snarast ta en cykeltur dit, så snart det slutat att regna...



Har tidigare besökt Ebbasfik i Helsingborg. Ett fik som jag ÄLSKAR att besöka!



http://www.ebbasfik.se/



- - -

Du skrev i Din blogg



"FÖLJDE MED HEM: Två längder gardin i vackert tjockt tyg. 1970-80-tal? Någon som vet?

30 pix kostade gardinen och den får nog bli vintergardin i ett av gästrummen på landet."



Tyget heter TISE och fanns på IKEA i början av 2000-talet. TISE fanns i bottenfärgerna, beige, rött och blått.



http://www.usedottawa.com/classified-ad/9067468



Fanns även som mycket vacker ullmatta.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article259702.ece



Ett exemplar kan Du faktiskt köpa på nedan länk:



RUNDMATTAIKEAsTISE_22682276.htm?ca=15&w=3&last=1" rel="nofollow">http://www.blocket.se/stockholm/TILLFALLERUNDMATTAIKEAsTISE_22682276.htm?ca=15&w=3&last=1



I annat fall kan Du säkert sälja Dina TISE gardiner på Tradera eller Blocket för mer än de 30 kr som Du köpte dem för. :-)



Länge leve 50-talet - det naiva "framtidens" decennium.



http://www.youtube.com/watch?v=XY0TsLb-WLo



12 Libby:

skriven

Lisbet: Ja, leve det naiva framtidens decennium! Och tack för uppgifter om tyget. Och länken till den underbara låten!!! Tjusigare än så där blir det inte, någonsin.

Kommentera här: