Snart tar empiren över...


En empirestol har intagit 1950-talsköket. Och det är bara början. Min väninna Empire-Amelie
flyttade i dag in i tvårummaren från 1957. Hon gillar bänkskivan i djupt vinrött lika mycket
som jag. Den passar så bra in i hennes 1800-talsstil.
Själv slängde jag långa avundsjuka blickar på väggen mittemot stolen. Den hade jag tapetserat
i en mönstrad fondtapet (som den här), sedan ställt en pinnsoffa där - framför köksbordet.


Jaha ja, en lampskärm i svart och guld. Där det borde stå en
brödburk från Nilsjohan och en transistorradio!


Köket har ett mycket vackert element. Jag hade inte sett
den modellen tidigare.


Även denna, i kaklet inbyggda, tvålkopp var ny för oss alla som deltog i flytten. Jag har sett  
liknande i 1950-talsbadrum, men det här är ovanför diskbänken! Vår teori är att originalkaklet
var blått, och när man renoverade sparade man kakelplattan med tvålkoppen.
Kan det stämma? Någon bloggläsare som bott i ett kök med tvålkopp i kaklet?


Speceriskåp. I plast, men dock.


Jag tog ut lådorna och tittade, naturligtvis.
Reda lyx, naturligtvis.


Lägenhetens vackraste dörrar, in till vardagsrummet,
som också har lägenhetens vackraste golv. Parkett.


En klassiker.


I sovrummet finns garderoberna med finfina lås.


En rejäl klädkammare har hon fått också, människan!
Skämt åsido. Jag är inte avundsjuk, jag tycker väldigt mycket om min lägenhet
från 1938. Och det är en lättare match att göra 1950-talslya av den än att göra
empirevåning av den här lägenheten. Men min estetiskt begåvade vän EA kommer
att lyckas, det vet jag. To be continued...
1 Tusse:

skriven

Tusse hade en dylik tvålkopp i badrummet (med avrinningshål och allt) som tyvärr blev massakrerad vid stambytet 2003 då man satte upp kaklade väggelement runt om. Det var den vintern pannan kraschade i huset (i Skåne) samtidigt som jag hade utedass inne (i Sthlm).

2 Syltan:

skriven

Nu kommer träningsvärken smygande ...

Kul att du hann fota lite ögongodis! :-)

3 AprillAprill Johanna:

skriven

Du som gillar 50tal så mycket borde titta in i min mormors gamla sommarstuga, där finns många fina tapeter. Själv älskar jag den i köket. Kolla inlägget här:

http://blogg.aprillaprill.se/2009/july/mormors-sommarhus.html

4 Libby:

skriven

Tusse: Utedass inne?

Syltan: Ja, jag är alldeles ledbruten.

Johanna: Det var en helt fantastisk 50-talsstuga. Verkligen fantastisk.

5 J.:

skriven

Ser ut som en helt fantastisk lagenhet! Gillar framfor allt dorrarna!

6 Tusse:

skriven

Jo. Vi fick sågspånsfyllda burkar att sk*ta i.

7 Ebba:

skriven

Det är roligt vad mycket man kan göra med en lägenhet bara genom att ställa dit sina saker och ändra tapeterna. Vi bor i ett av höghusen i akalla, ett från 1975. De flesta möblerna är i 50- och 60-talsstil med några moderna inblandade. Och vi har iallafall parkettgolv och glasdörr mellan kök och vardagsrum, samt retrotapeter, och vips så känns lägenheten mycket elegant :)

8 Libby:

skriven

J: Alla dörrarna i lägenheten är original. Tjusigt.

Tusse: Too much information, kände jag plötlsigt.

Ebba: Ja, det är häftigt, vad man kan göra. Vad har ni för retrotapeter?

9 Julia:

skriven

Åh! jag hittade också en tapet som passade perfekt till min garderob!

10 agata:

skriven

Jo, min moders lägenhet i ett 50-talshus har just en sån tvålkopp över diskbänken. Fast i vitt kakel som ännu sitter kvar. Mycket trevlig detalj.

12 Libby:

skriven

Julia: Ja, den var fin, tapeten. Bra sammanfattning om Dita von Teese också, tack för den.

Agata: Ja, det var tydligen rätt vanligt fast vi flytthjälpare aldrig sett en.

Helene: Vilket snyggt kök! Ljusblå luckor, snygga handtag - och tvålkopp!

Kommentera här: