Sveg - a mighty fine little town


JÄMTLANDSRESAN, TISDAG
Vi är på Café Cineast - Konditoriet i Sveg. 1950-talsinspirerad inredning, alla ikonerna
finns på plats på väggen.


Disken är dekorerad med gamla tidningsklipp...


... liksom borden i övervåningens 1950-talsrum. En smal spiraltrappa upp
finns också Maffiarummet med biljardbord och affischer från Gudfadern,
westernbåset med rep och västernaffischer. Och bäst av allt....


"Clarice.....!" Skräckfilmrummet var litet, trångt, fullt av spindelväv och massor
av ruskig rekvisita och blinkningar till alla moderna skräckfilmsklassiker.
Bästa upplevelsen på kaféet.

Yee-haaaa! Vid utfarten mot Östersund hittade vi sörlänningar något vi aldrig mött förut - i Sverige -
nämligen Dollar Store! Frågade kassörskan som upplyste oss om kedjan som finns över hela
Norrland med Gävle som sin sydligaste utpost. Vi gick in...


Detta blev dagens shopping, kan jag säga. Jag kände mig som en husmor
på 1950-talet som sett plast för första gången. Så mycket ny härlig plast,
så glada färger, så billigt...


Diskbaljor som de såg ut hemma i mitten av 1960-talet.
Jag köpte två, en till gården, en till lyan. och två durkslag, dito.
Och två tandborstmuggar i mintgrön och rosa plastrotting.


I sure had a good time.

MER FRÅN TISDAGEN:


DAGENS FRUKOST... var grandios. På Hotell Härjedalen serveras frukosten
på rummet. Sockerskålen är Arthur Percys Grand (Gefle). 


DAGENS AFFISCH... hängde i väntsalen på Sveg station.


DAGENS LOPPISAR... var få, men jag fick
tag i något jag verkligen ville ha. Sex Tellus-assietter
(dekor: Helmer Ringström, Gefle). Hade hittills några
flata och några djupa. Ska ha en sexdelars servis. Prutade ner
assietterna till 200 pix  för alla sex, inte billigt, men okej.
Köpte dem på Loppis & Antikt-stället i Åsarna. 
(Tellus på bilden är inte assietterna, men så ser
alltså dekoren ut.)

I morgon tittar vi på Östersund med omnejd. Stay tuned...
 
1 Tusse:

skriven

Herregud ... elloket (på affischen i sveg) TITTADE på mig!

Snäppet värre än skräckfilmen med Clarice.

2 Jackie:

skriven

vi har dollarstore i borlänge! det är kanon! fast farfar kallar det Dolores, vet ej säkert varför! haha :)

3 Skaffaren:

skriven

Dollar $tore hade jag inte hört talas om. Till och med sandlådan ser ut att matcha. Vi åkte mycket på

Sveg och Östersund på 50/60-talet när farmor levde.

Jag rymde för att titta på "Spökis" flygplan när jag var 6 år.

Häftigt med MC inne på fiket. Vad säger miljö- och hälsa?? Asphalt Jungle affischen har jag nånstans i gömmorna.

4 Libby:

skriven

Tusse: Ja, nu när du påpekar det, så - ja.

Jackie: Dolores låter ju coolt.

Skaffaren: Ja, vad säger miljö- och hälsa? Antagligen käkar de lunch där, Sveg var inte så stort.

5 Pernilla:

skriven

Om jag förstod det hela rätt så hade de skaffat ett bord på Marknadsplats Sundbyberg bara och ingen ny affär. Jag har aldrig varit där men det är väl som en stor loppmarknad med olika försäljare. '

Synd, jag såg fram emot att ha en loppisbutik så nära mig.

Mvh Pernilla

6 Pernilla:

skriven

Jag har också Asphalt Jungle planschen! På väggen faktiskt. Älskar den!

7 Tinkerbell:

skriven

Wow ... ni ser ut att ha en underbar semester!!!

Massor av härlig Nostalgi!!!

Tack för att jag fick hänga med på ett hörn. Mysigt cafe!!! Har aldrig hört talas om Dollar Store ???

Ser fram emot nästa anhalt på er resa.

8 grandprix63:

skriven

Jag hoppas du inte missar macken på Jamtli...

9 Tessi:

skriven

Dollar $tore finns även i Ludvika.

Har inte varit där på ett bra tag dock.

10 Tusse:

skriven

Apropå Sveg finns ett sydvästtyskt järnvägsbolag som heter SWEG. Motsvarar väl närmast TGOJ som aldrig togs över av SJ ...

11 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag köpte 7 Krysstallrikar för 150 kronor härom veckan. Inte så billigt tyckte jag. Men sedan började jag fundera - strax över tjugo kronor per fat, är det så mycket? Du har betalt 33 kr per fat, vad sjuttsingen får man för nytt fat för det priset? Så jag tycker nog ändå att det var ett bra köp du gjorde.

12 Libby:

skriven

Pernilla: Tack igen!

Tinkerbell: Nä, vi som bor söder om Gävle har ju inte begåvats med Dollarstore än. Tyvärr.

Grandprix: Sorry, för mycket kul, för litet tid... Nästa gång!

Tusse: Se där!

Moster Mjölgumpa: Du har helt rätt. Man blir lätt sådär loppissnål. Men om man verkligen gillar något ska man tänka så: Kan jag få något liknande nytt till det här priset?

13 Monet:

skriven

Vilka nostalgitrippar ni är ute på!! Häftigt att det finns så mycket bevarat och just på kaféerna?



Kommer ni så långt som till Harads tro? För du kommer väl ihåg det kaféet mitt i byn?



Kolla mina Ljungbyhedsbilder, det kändes där som när jag var barn. Ses snart!

14 crissa:

skriven

Hej igen ......va fina bilder du tagit i Sveg, ja det är lite kuligt med gamla kafe', jag brukar va o äta lunch där, de har jättegoda lunchrätter men även goda kakor förståss. Välkommen tillbaka till Härjedalen !

Crissa

15 Libby:

skriven

Crissa: Jag var på loppisen i Långskogen som du tipsade om! Fin!!! Hittade en bok, skriver om den och andra loppisar på söndag.

16 Solsting:

skriven

I Dalarna finns DollarStore i Borlänge och Ludvika, de är väl de sydligaste butikerna just nu.



Ett tips om ett nostalgicafé:



Janssons Café i Säterdalen, Säter



De har fantastiskt fin inredning från svunna tider.

Kolla in bilderna på deras hemsida:



www.janssonscafe.se

Kommentera här: