Världens vackraste kaffepanna


Den här helgen är det loppis i tre av grannbyarna. I går blev jag lyrisk. I dag hittade jag något
på varje bord. När jag kom hem och plockade upp grejerna insåg jag att jag köpt ett helt fikaset! 
Kaffekanna, koppar, "kakburk" och en vas.
   
 
Sju koppar och elva fat, Arthur Percy, Gefle, hoppas jag, för det finns ingen stämpel
någonstans. Men när jag ställer en av de här bredvid en av mina Grand-koppar
så är det svårt att tro att de här celadongröna skulle vara något plagiat.
Och så världens vackraste kaffepanna, ålder och ursprung okänt.

 
En vas från Uppsala-Ekeby, ur Mari Simmulsons Tulpanserie, 1960-tal.
Mycket funktionellt att vasen kan vändas så att den matchar blommorna
i den. Litet nagg i kanten, men vem ser det på en vas?
Burken med rosorna är en Kärnkaffeburk. Kul att ha en burk från kafferosteriet
som verkar ha varit så aktiva på reklamfronten, egen servis och allt, jag skrev
om Kärnkaffe här.
(Hela fikasetet gick på sammanlagt 100 pix. Rätt bra, va...?)

Och i morgon är det tredje grannbyloppisen. Tror jag ska masa mig upp och åka
dit före frukost! To be continued....
1 kicki:

skriven

Åh, jag älskar Mari Simmulsons tulpanserie! Min mormor har ett fint fat ur den, som jag antagligen kommer få slåss med åtminstone några av kusinerna om när hon dör... (hon har en sån där burk oxå förresten, men den är inte riktigt min stil)



Kaffepannan VAR verkligen vackrast i världen - grattis! =)

2 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Vilka vackra koppar, superbra fynd!

3 Benny:

skriven

Kaffekopparna = Percy modell AB, ska kolla vad din glasyr heter bland bilderna...



Tulpan = fin vas!



Kaffekannan = superfin, skulle kunna gissa på Emalox (Norge), finns skålar i liknande färger, såg en på loppis häromdagen, men den var så eländigt sliten att jag lät bli att köpa den...

4 Libby:

skriven

Kicki: Om jag hittar ett fat på loppis ska jag köpa det år dig, så du slipper ett uppslitande arvsskifte :-)

Marika: Tack. Jag, jag gillar verkligen den modellen. Bullig som en bil från sent 40-tal.

Benny: Jag tycker att Gefleboken borde ha små bilder på alla modeller, jag såg att Grand var AB och alltså även den här glasyren. Men hur hitta glasyrnamnet utan bild? DU får skriva nästa bok om Gefle :-)

Ska kolla upp Elox, tack för upplysningen!

5 Sara:

skriven

Verkligen fina fynd! Jag skulle också ha köpt alla de där grejerna om jag hade stött på dem på loppis :-)

Kommentera här: