Vilket 50-tal är DU?

  
  
Jakten på femtiotalet fortsätter oförtrutet... men vilket 1950-tal?
Husmoderns 1950-tal? Hyllremsor, vackra köksgardiner, trappstegspall.
Amerikanskt 1950-tal? Diner- kök, Elvis och Marilyn på väggarna, amerikanare.
Tant-50-tal? Litet 40-talsmöbler i mixen, små dukar och mycket vaser, telefonvrå.
Tonåringens 50-tal? Fladdermusfåtölj, sminkbord med spegel, resegrammofon.

  
 
Amerika, Husmodern, Tant och Tonåring i radiotappning.
Jag visste ganska tidigt vad som är mitt 1950-tal. Lyan blir en mix.
50 procent Tant, 30 procent Husmodern och vardera 10 procent Amerika
och Tonåring.

UPPDATERING:
 
Min vän Empire-Amelie påpekar helt korrekt i en kommentar att vi också
har "Folkligt" vs "Modernt". Eller kanske Folkligt vs Pengar & Designintresse.
Här representeras de två riktningarna av en soffa på Svenssons kafé på Frösön
och Finn Juhls Chieftain Chair, plåtad hos Modernity på Sibyllegatan, Sthlm, i våras.
Jag är "Folkligt, all the way baby" i min lya, men tycker om att titta på, beundra
och lära mig om danska teakmöbler och Gunnar Nylund-vaser.

Vilket 50-tal är DU?
1 Skaffaren:

skriven

För min del blir det 50/50 Amerikanskt och tonåring. Jag vet inte hur mycket tant det bor i mig??

2 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Jag tycker att "tant" och "husmodern" är ungefär samma stil, den känns inte så himla modern förutom plasten(och man blev väl tant/husmor rätt snabbt, precis efter tonåren).



Däremot tycker jag att det är skillnad på om det är folkligt eller modernt.

3 Tifa:

skriven

Jag är amerikanskt 50-tal möter tonåringens 50-tal :D

4 Libby:

skriven

Skaffaren: Det är Pridevecka - kanske ska du söka Tanten inom dig?

Anneli: Du har en point. Fast jag tänker "ung, modern husmor med fäbless för plast och Gefletallrikar med geometriska mönster i gult och grått" och "tant sedan 10 år (= 35 år) med möbler från bosättningen 1947 och noll koll på sådan där musik från Amerika".

Jag är ju folklig, men borde naturligtvis ha tagit med H55 - de bättre bemedlades designintresserades 1950-tal, med danska teakmöbler och tekannor av Signe Persson-Melin.

Tifa: Liksom Skaffaren bör du komplettera med några procent Tant :-)

5 Ebba:

skriven

Jag har nog väldigt lite amerikanskt här, så det får bli 80% tonåring och 10% vardera till tant och husmoder.

Gillar inte små dukar och ryschpyschiga gardiner, men å andra sidan har jag en del skumma prydnadssaker som säkert är tantiga nog. Och plast och roliga kökssaker i köket :)

6 Sandra:

skriven

allt-i-allo :) roligt att du besökt svenssons, är stammis där själv då jag bor i östersund.

7 Anders:

skriven

Definitivt 100% husmoder. Utan tvekan.

8 Ida:

skriven

Hm.. Jag är nog en blandning av Tonåring, Amerika och lite Tant. Har en stringhylla i mitt studentrum, med lite olika prydnadssaker och böcker. Kanske ska börjar leta efter en lampa med tre skärmar? Och en retroradio vore inte helt fel :)

9 Pernilla:

skriven

Jag är nog Husmodern med inslag av amerikanskt.

10 Libby:

skriven

Ebba: Ja, skumma prydnadssaker har hög "Tant"-faktor.

Sandra: Grattis till att ha Svenssons som stamställe!

Anders: Härligt! Jag hör av mig när jag vill ha syltrecept!

Ida: Klart du ska ha en lampa med tre skärmar. Och en cool retroradio.

Pernilla: Den blandningen blir äppelpaj - och äppelpaj är aldrig fel

11 Syltan & Saabmannen:

skriven

Vi är nog minst "Amerikanskt" ... Men de andra tre kategorierna är vi nog lika mycket av vardera.

12 Ebba:

skriven

Oj vad jag är husmodern! Både i stil och i nytta :-)

13 annelie å Minea:

skriven

Cool blogg. Vet du om det finns någon affär i stockholmsområdet som riktat in sig på just femtiotalet?

14 Libby:

skriven

Syltan & Saabmannen: Ja, det tror jag också att ni är. (Och tack igen för den fina termosen!)

Ebba: Bra, vi behöver alla sorters 50-talare.

Annelie å Minea: Om ni är ute efter kläder, accessoarer och hårfrissa: Sivletto på Söder. Hemsida: http://www.sivletto.com/ och jag skrev om dem i ett inlägg i höstas, sök på Sivletto. Möbler och porslin etc: Finns en massa antik/retrobutiker, flera av de med finast (fast inte billigt) utbud ligger på Upplandsgatan.

15 Rutan:

skriven

Här är något för dig!

http://www.thepuppinisisters.com/

16 Benny:

skriven

Lite av varje för mig...gillar trappstegspall, amerikansk dinerstil, moderna 50-talsmöbler ala string och danskt, jazz istället för Elvis, vaser i glas och keramik, men stilrena, inget tjafs...husmoderstuket med touch av stilistiska geometrier ala Picknick och Almedals osv. Kanske minst tonåringen då...

17 Tusse:

skriven

Amerikansk, åtminstone gäller det åsikter och fakta som hämtas ur den svenska upplagan av Reader's Digest. Vad kan en tonåring tillåta sig? (mars 58) t.ex.

18 Monet:

skriven

Hundra procent tonåring. Förstås!

19 Libby:

skriven

Rutan: Haha, roliga.

Benny: Och litet tant, väl? :-)

Tusse. Hm... och vad KAN en tonåring tillåta sig? Får man veta?

Monet. Haha. Förstås!

PS till Tifa, som jag svarat i tidigare kommentar: Jag backar, efter att ha sett din coola sajt. Tycker inte att du ska bli Tant.

20 Benny:

skriven

Iofs har vi lite 40-talsmöbler i mixen, mycket vaser, men jag färgmatchar stora grupper så det ser mer ut som skulpturer, inga dukar, ingen telefonvrå, inga blommiga koppar...så det tantigaste skulle väl då vara att jag gillar kafferep...hehehe...det är väl det där att jag gillar att baka och dricka kaffe till godsakerna...

21 Tusse:

skriven

Allt, från "mörklekar" till rena bratsfasoner:

"Domaren och hans hustru tvangs gå i skytteltrafik mellan köket och buffén för att förse alla de oinbjudna (gästerna på dotterns 'skiva') med förfriskningar och tilltugg."

22 Anna:

skriven

Jag är nog den moderna 50-talisten, teak, string, lackat, plåtburkar och husmorskök. Tyvärr har jag inte flyttat hemifrån ännu, dock samlat på mig så mycket att vi får lämna loppisfynden på landet ett tag.

Åh jag älskar din blogg!

23 Clinen:

skriven

"Husmoderns 1950-tal? Hyllremsor, vackra köksgardiner, trappstegspall." -Är hur jag vill ha det i köket!



"Amerikanskt 1950-tal? Diner- kök, Elvis och Marilyn på väggarna, amerikanare." -Det kan vara coolt men det blir för mycket med elvis och marilyn. Jag är dock helt såld på amerikanska bilar från 50-60-talet!



"Tant-50-tal? Litet 40-talsmöbler i mixen, små dukar och mycket vaser, telefonvrå." -Detta gillas skarpt. En telefon"hörna" finns det ju trots allt i hallen. http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/2010/april/min-hall-ar-fin-och-jag-ar-lycklig.html



"Tonåringens 50-tal? Fladdermusfåtölj, sminkbord med spegel, resegrammofon." -Själva fåtöljen vet jag inte om det är min grej riktigt men allt det andra! Åh, att få vara tonåring på 1950-talet. Ljuvligt!

24 Jenny:

skriven

Jag är amerikansk i hjärtat, men har nog inte helt vuxit upp...är nog fortfarande lite tonåring :) älskar 50-talet! kram Jenny www.magasin11.se

Kommentera här: