Dekor av Dorothy (Dagens Gefle)


Nä, den där champinjonmackan i förra inlägget ser ju inte för rolig ut. Man vill ju ha en
snygg topp på sin blogg. Så vi kör en Dagens Gefle.
Här har vi Neptun, dekor Dorothy Clough. Jag kom över en binge flata tallrikar och ett
uppläggningsfat för 90 kronor på Vingens Återbruksaffär i Råsunda häromveckan. Fynd!
Neptun finns i rött också, men jag är ju svag för solgult. Dorothy Clough gjorde inte så många
servisdekorer, läser jag mig till, utan mest konstföremål. 
UPPDATERING: Kicki berättar att Neptun finns i blått också, det borde man ju kunnat räkna
ut själv. Då är randen på insidan, så att treudden doppas i "vattnet". Se här.
Läs också Porslinsbloggen-Bennys kommentar om ytterligare färgvarianter.


Det finns faktiskt en Gefledekor som heter Dorothy, den här, av the one
and only Helmer Ringström. Tills någon initierad hävdar motsatsen är min teori
att Helmer döpte servisen efter sin kollega. Jag har inga belägg för det, tycker
bara att det vore sött.
Någon borde ha döpt en dekor efter Helmer också!.
1 kicki:

skriven

Neptun finns i blått med grön kant oxå:

http://www.svenskt-porslin.net/foton/1-gefle/1-n/1-neptun-jorgennilsson.jpg



Jag och några assietter har varit ute på fotosession idag men eftersom huvudmotivet är en födelsedagspresent till syrran, men en Dorothy var med ut i solen. =)

2 Benny:

skriven

Neptun ska enligt "boken" finnas i orange/grå och helgrå med, totalt 6 färger, har dock aldrig sett några i dessa färger...å andra sidan står det att den grön/blå ska vara blå åxå...vissa felaktigheter förekommer allt i boken!



Dorothy finns i grönt och gult med, i en annan helt rund modell (KB).

3 Liina:

skriven

Helmer är ett fint namn. Skulle jag kunna döpa en unge till =)

4 Libby:

skriven

Kicki och Benny: Tack för upplysningarna! Och Benny, det är synd att det finns fel i "boken", vad ska man då luta sig mot i världen?

Liina: Haha, ja, det är ett fint namn!

5 kicki:

skriven

Jaså, är det annan form på den gulgröna Dorothyn? Jag har aldrig sett nån sån annat än på bild och inte tänkt på formen. Synd. Jag gillar färgen men här hemma regerar de kantiga tallrikarna...

6 Liina:

skriven

Är det inte nån annan tallrik som också är kantig i en färg och rund i en annan? Eller blandar jag ihop det nu? (eller har vi diskuterat det hos Dorothy innan Kicki?)

Kommentera här: