Solgult för hela slanten (Norduppland på en dag del II)


Hemma igen efter bilutflykten till Norduppland och Gävles utkanter. Upptäcker
att allt jag köpt har ett drag av solgult. De glada speceriburkarna från Jie stod
och väntade på mig i Hökhuvud, mellan Östhammar och Gimo.


Hökhuvud är bara en liten by, men har TVÅ ställen för sådana som jag
och ni. Det var hos Antikhandeln i Hökhuvud som jag hittade Jie-burkarna.


Det är en sådan där mysig bod, där man går varv på varv och ser nya
saker hela tiden. "Huset" i mitten är en Gevaliaburk. Det fanns många
söta burkar att stålsätta sin köplust emot.


Väskan såg jag för andra gången denna förmiddag. En likadan står
på en hylla i Dagnys Hörna i Östhammar. Fin, men eftersom jag
redan förköpt mig på Jieburkarna (tänker inte berätta vad jag betalade)
fick väskan stå kvar.


Men jag kunde inte låta bli att utöka min samling med Icas receptböcker.
"Nytt på kakfatet" och "Den bästa efterrätten". 20 pix styck. Nytt kakfat blev
det också, på nästa ställe i Hökhuvud...


När jag såg Återbrukets skylt tänkte jag "aha, fyndplats".
Men tji fick jag. Extraknäckar värderarna ute i byarna?
Exempel: Berså-kaffefat, i halvhyfsat skick, 25 kronor.
Så inga fyndpriser, men en del trevliga saker. Kakfatet
gav jag 30 kronor för. Jag gillade sommarkänslan och
fatets storlek.


Kul marknadsföring. Vi ses på Antikrunda i sommar!
Och man kan ju föreställa sig antalet loppisar som man
fastnar på mellan antikbodarna, en dag i juli...


Antikboden i Gimo var ju inte öppen, det var tisdag (och knappt sommar).
Jag slängde ett öga på grejerna, inte så många, hos Röda korset
i Gimo centrum. Hittade inget. Men plus för kakelfasaden.


Mer kakel - och nu är vi plötsligt i Tierp! I en gammal fabriksbyggnad i tegel.
Det här är trappan upp till Kretsloppsshoppen, eller"Kretsloppan" som den kallas.


Stor lokal med mycket grejer. Där fanns gråtande barn, en märklig genre...


... och en del charmiga möbler. Den här fåtöljen torde
vara från 1940-talet och jag tycker att den har personlighet.
Ibland är det tur att man har liten bil.


Oj, så många burkar jag lyckades motstå denna dag.
Hos Kretsloppan var prislappen ofta 10-20 kronor,
så även på burkarna.


Det fanns lite "finporslin" också. Berit Ternells Pors (Gefle).
Tror de skulle ha 50 pix per fat, eller om det var 75.


Det fanns en loppisbutik till, Tinas Bazar & Loppis. Hon hade
en del intressant porslin, som Rörstrands Bimbo i gott skick
och en del 1970-tals-Gefle.


Vad köpte jag i Tierp? Jo, jag sa ju att det blev en solgul dag. Geflekannan (två nagg)
gav jag 13 kronor för hos Tina. Där köpte jag också det lilla ljusgröna fatet för 2 kronor
(Figgjo Flint, Norway) för att det är kul att utforska norska märken.
Fatet med gula handtag letar jag ursprung på, återkommer. 15 kronor kostade det i alla fall.
Fatet med dekorrand är Rörstrands Granada. Jag fick det gratis när jag visade att ena
handtaget var trasigt.


Och så här kaxig kan en naggad Geflekanna
se ut när hon får sällskap av ett Campanulafat
(Gefle, Helmer Ringström) inköpt i Älmsta
 förra veckan.


Vem ritade Granadadekoren? Hittar ingen uppgift.

Jaha, det här var inköpen på Nordupplandsresan.
På lördag får ni se resmålet, ett busvasst kafé i Gästrikland.
Stay tuned!
1 Benny:

skriven

Attans åxå jag som varit i Tierp örton gånger under vintern inte hittade jag nån loppis där??? Jag spanade runt, men icke...



Var Bimbona dyra eller? Får man det billigtt kan man ju alltid fylla på i skåpet :-)



Kannan är fin annars, modell BD, samma som jag har några stycken. Jag är också inne på gult, har mycket med gult i minsann...

2 Libby:

skriven

Höll också på att missa dem, låg på andra sidan järnvägen. Bimbotallrikarna kostade 30, tror jag.

3 sara:

skriven

Vilken rolig loppisrunda, roligt att läsa och vilka fynd du gjorde....

4 Syltan:

skriven

Det är så bra att du planerar vår semesterrunda i år! :-) Gevalia-huset har jag, en gång hade jag två, men sålde den ena alldeles för billigt på en loppis... suck! Kommer du ihåg vad de skulle ha för denna? (Har sett prislappar på 800 kr för en dylik...!!)

5 Libby:

skriven

Sara: Ja, det var faktiskt fynd även om jag betalade på tok för mycket för Jie-burkarna. Men det stod mitt namn på dem...

Syltan: Gevaliaburken hade ingen prislapp. Puh - 800 pix låter ohemult!

6 AnnaA:

skriven

Tusan vad jag skulle köpt burkar om jag varit på samma ställen!!

7 loppisfia:

skriven

jie-burkarna var helt ursnygga!

8 violen:

skriven

vilken rolig sida! Länge sen jag la nåt i favoriter men du hamnade där bums! Tapeten blev ju jättebra! Och den bruna fåtöljen som du såg, mums! Jag är nämligen en stor älskare av brunt! Är modern sådär vart tjugofemte år mao! född -55 så det var nog mest 40 tals saker hemma hos oss iofs.....

9 anna:

skriven

Åååh vad inspirerad jag blir till sommarens loppisrundor!

10 Liina:

skriven

Titta spöktallrikar (campanula) Jag har matchande bestick... Som jag ska visa på bild i min blogg nån gång... =)



Snygg vagn förresten. Var den till salu?

11 Libby:

skriven

Violen: Tack!

Anna: Det är meningen :-)

Liina: Ja, klockrent - spöktallrikar, precis så ser de ju ut! Barnvagnen var nog till salu, kollade inte.

Kommentera här: