Dagens Gefle x 3


Nej, nu är det dags för lite Gefle igen. 100-kronorstalriken heter Svalan, formgivare Sven-Erik
Skawonius, tillverkades 1956-62, enligt Svenskt Porslin, där jag är inne minst fem gånger
i veckan. Först fattade jag inget, men sedan såg jag: det är ju en sådan där papperssvala man
viker av papper?
Den yttre tallriken är Rörstrands Taverna.


Vad vore en Dagens Gefle utan en tallrik av Helmer Ringström? Så Hjärter
får 50-talsdispens, enligt Svenskt Porslin tillverkades servisen 1961-65.
Hjärter är den sötaste dekoren jag sett av Helmer hittills.


Iris klarar precis 1950-talsgränsen, från andra hållet. Arthur Percy är upphovsman,
servisen tillverkades 1925-52, fortfarande enligt Svenskt Porslin.

De två första tallrikarna såg jag hos Antikboden i Västertorp, den tredje hos
Second half i Älmsta.
I sommar ska det göras bilutflykter - läs loppisraider - till trakterna kring
Uppsala och Gävle. Där måste det finnas massor av Upsala-Ekeby/Gefle
i lådorna och till bättre priser än i Stockholm?
1 Sara:

skriven

Hej hej! Jag gillar din blogg och har nu startat en egen. Jag hoppas att det är OK att jag länkar till dig därifrån. Hälsningar Sara

2 Libby:

skriven

Kul! Bra namn på bloggen också. Tittade just in och kollade på ditt trevliga inlägg från Kista.

3 Herr Movarp:

skriven

Hahaha..räkna inte med det ;-)



Jag "raidar" Gävle där jag jobbar och Falun med omnejd där jag bor...vill du ha tips på ställen där jag (ibland) brukar fynda så går det säkert att ordna...



Uppsala ligger dock utanför mina trakter...

4 Libby:

skriven

Herr Movarp: Jo, jag misstänkte väl iofs det, att du raidar allt som går att raida i Gävleområdet. Mottagér gärna tips när sommaren närmar sig. Och så får jag väl satsa på syföreningsloppisar i Uppsala.

Kommentera här: