Fikar du efter 1950-tal - gå en trappa upp


Annika påminde mig i en kommentar till ett av mina kaféinlägg om konditori Kungstornet
på Kungsgatan (Sthlm). Så jag gjorde ett besök där häromdagen. Och gjorde en trevlig upptäckt
när jag gick upp på övervåningen.


Jag gick längst in, till det innersta rummet, där jag aldrig varit förr. Och fann 1950-talet.


Konditoriet öppnade 1934, och renoverades någon gång under 1950-talet.
Det mesta av inredningen är kvar sedan dess. Ljuvligt.


Det är enklare och mer slitet i övervåningens innersta rum än i det yttre rummet
och på nedervåningen. Men ni vet, jag är ju ständigt på jakt efter det riktiga 1950-talet.


Helt tomt på gäster var det däruppe också. Alla andra kanske också har
missat det rummet? Eller tycker de bara att det är slitet?


Alltså, bara dörrglaset är ju snyggare än all sammanlagd
 inredning på ett modernt fik.


Och bakom dörren, en vacker lampa.


Hej då, Kungstornet. Som jag verkligen kan rekommendera.
Vi ses i inre rummet!
.
Samtliga kaféinlägg hittar ni numera under den nya kategorin Kaféer.
Missa inte heller bloggen Potatisbakelses härliga kartläggning av Sveriges "tantfik".
1 Anette:

skriven

Vilken underbar blogg! Jag älskar allt som hör 50-talet till :)

2 Monet:

skriven

Jättefint och så annorlunda att hitta ett sånt smultronställe mitt i stan?



Undrar hur det ser ut på caféet/restaurangen vid Östra Station. Du borde ju veta - var det inte också länge en väldigt tidstypisk inredning där? Om det var 40- eller 50-talet minns jag inte. Men fick samma känsla som av Kungstornsbilderna.

3 S A O S . B L O G G . S E:

skriven

Väldigt läckert! :)

4 Anonym:

skriven

hej, måste bara säga att din blogg är helfrän! (:

5 Libby:

skriven

Tack för snälla ord om min blogg!

Monet: Jo, Östra stations järnvägsrestaurang har en inredning från tiden. Det har gjorts många reportage därifrån under åren. Kanske är jag litet hemmablind, åt där under mina fyra år som Roslagsbaneanställd. Men kanske plåtar "Skitiga duken", som vi järnvägare kallade stället, någon gång.

6 Raggmunk:

skriven

Det där var ett häftigt fik =)

Kul blogg förresten!

7 Staffan H:

skriven

När jag ser dina bilder, inser jag att det är sådant som dörrar med vackra glas och snygga belysningsarmaturer som får sluta sina dagar på det allra hemskaste sätt som tänkas kan vid renoveringar. De brukar oftast åka i sopcontainern med buller och bång.



Vid renoveringen av en lokal i Göteborg, sprang en inredningsarkitekt med specialintresse för ljus och belysning efter byggjobbarna och lyckades rädda specialtillverkade armaturer i sista sekunden. Det finns alldeles för många grottmänniskor bland oss som inte har blick eller känsla för värdet i sådant!

8 Fröken Fifi:

skriven

Fy nostalgi, längesen man fikade där!

9 Peter Larsson:

skriven

Där har man ju hängt några gånger. Rätt slitet, men superhärligt och dundercharmigt!

10 Benny:

skriven

Helcoolt!

Varje gång jag ser ett sånt konditori eller fik blir jag lika drömsk i blicken...jag kommer ihåg ett Nybro konditori i Umeå, dit gick vi och fikade när jag var liten på 70-talet, då fanns originalinredningen kvar från 50-talet. En del av det ursprungliga finns kvar fortfarande.



http://www.finashembageri.se/Fotogalleri-Nybro.htm



Ett annat konditori i Umeå, Mekka, har tyvärr inte kvar den fina gamla inredningen...

Kommentera här: