Mars - då kommer moppelängtan


Om man som jag fyller år i mars, betyder det att man också fyllde 15 i mars.
På min femtonårsdag tog jag ledigt från skolan och brände omrking på landsvägarna
med mopeden. Den hade varit morfars, det var en Zündapp från början av 1960-talet.
Jag pimpade den med blå långhårig fårskinnsklädsel till sadeln och med glitterblå
bulliga handtag i plast.
Mycket snyggt, tyckte jag. Det var 1970-tal.
(Bilden: Kort från Förlag Håkan Eriksson)

När man bor i en by i skogen betyder mopeden allt. Så fort jag fyllt 15 var jag fri. Nu kunde jag
åka till kompisarna i byn fem kilometer bort när jag ville, och ta ett sommarjobb i Norrtälje,
 två mil bort. Jag älskade min Zündapp. Här finns gamla Zündappmopeder att njuta av.
(Bilden: Konst i tunnelbanan, del av väggmålning på stationen Solna Centrum.)


Jag har bara ägt mopeder från 1950- och 1960-talen. Den här körde jag mycket
på 1990-talet. Den gick i 50 km/tim och var stark i sega uppförsbackar.
Jag tror att det är en Puch Lyx, VS 50 L - 1957, föregångaren till Puch Florida.
Kolla in Puchar här.
Ändå sålde jag den, eftersom jag hittat en nättare och bekvämare moppe, se nästa bild.
Puchen såldes på annons i lokaltidningen. En man kom, såg mopeden, sken upp
och berättade att han haft en likadan när han var grabb.
Då kände jag att min Puch skulle hamna i goda händer.


Husqvarnan stod kedjad utanför mataffären på Vätö en sommardag,
med till salu-skylt. Jag högg den direkt. Jag tror (ja, det är inte så lätt
att skilja på modellerna) att det är en1963 MCB Husqvarna.
Kolla själv här, på en Husqvarnasida, om det kan stämma.
Men jag kör så sällan moped nu, det blir bil. Så Husqvarnan sålde
jag i somras, Monets man köpte den, han ska återställa den till
originalskick. Jag säljer bara mina mopeder till bra människor!


Här ser ni brorsans moped. En Crescent 2000, tror han att
det var. Senare tog han av skärmarna och lackade om mopeden.
Det fanns också en gammal moped hemma på logen, av mig och
kompisarna kallad "Skrället. Den var tung som bly, hade också skärmar. 
Skrället körde jag med över skogen, till byn med kompisarna,
innan jag fyllt moppe. Men det gamla 50-talsåbäket stannade ständigt
(blött tändstift) och var ostadig på höstlerig skogsväg.
Gamla Crescentmopeder här.


Jag måste ju visa några 1950-talsmopeder till. Apollo, "världsrekord-mopeden"!


... och en världsmästar-moped!
Ja, moped skulle man ha på 1950-talet. 
Ur Hans Dahlmans bok  Pojkarnas nostalgibok - Det skimrande 1950-talet:
"Riksdag och regering stiftar en lag 1952 som´tillåter ´trampcyklar med hjälpmotor´,
ett fordon med frihet från registrering, körkort, försäkring och skatt.... Redaktör Harald
Nielsen på tidskriften Motor döper nyheten till moped, ´mo´från motor, ´ped´från velociped.
(År 1957 finns 400 000 mopeder i landet.)"


Och vad har vi här? Moppen som satte igång min längtan
denna vår. Den hänger i taket på restaurang Grill på Drottninggatan
i Stockholm. Märket, någon?

Ja, någon gång ska jag ha en 1950-talsmoped igen.
Berätta gärna egna moppeminnen - och vilken 1950-talsmoped
tycker du är den förnämligaste?

1 Femtiotalsmannen:

skriven

Vilken fint inlägg och så bra skrivet. Längtansfullt och ömt om mopeder och din egen ungdom. Snyggt jobbat.

Själv fick jag välja mellan stereoanläggning och moped. Jag hade inte råd med båda och eftersom jag bodde i stan var stereon viktigare än motorburen transport.

2 Annelis syrra:

skriven

Jag hade aldrig någon längtan till egen moppe.

(Inga pengar - ingen moppe...) Men jag fick åka med mina kompisars moppe ibland. En gång skulle jag ta ett varv runt kvarteret på en röd Puch Alabama (tror jag att den hette) och hade för hög fart i en vänsterkurva. Ovan som jag var, tänkte jag inte på att lätta på gasen, utan försökte styra upp ändå.

Det enda jag styrde upp på, var grannens nysådda gräsmatta...Fick motorstopp och släpade bort moppen. Beviset; ett krondike efter däcken!

Det läskiga var att de satt i köket, men såg och hörde ingenting av vad som föregick på deras tomt.

Jag smet... Det är väl preskiberat nu... Förlåt Familjen Svensson!

3 Rutan:

skriven

Apollo kommer här ifrån min stad. Det fanns även Apollo-cyklar - jag hade en.



4 Saabmannen:

skriven

Hade när det begav sig en Puch Dakota, den fick gå många mil, bla Stockholm-Gagnef(Dalarna) en gång, ca 23 mil med några korta stopp. Nu har jag en Monarscoot som dock inte gått på några år nu. Men för ca 8 år sedan så åkte jag och en kompis på en Nyman(cresent) 2000 runt siljan på midsommar. Starkaste minnena är att det som vanligt regnade. 60-talstältet läckte ju förstås också men alla på den stora campingen visste vilka vi var! Svårt å missa två grabbar i 50-tals utstyr på gamla moppar. :-)

Men kul var det! Ska nog fart på moppen igen bara ja fixat alla andra projekt först!

Kommentera här: