Upsala-Ekeby på finska

På loppisen i lördags köpte jag en såssnipa och ett fat som inte var från 1950-talet,
men som var snygga och är Upsala-Ekeby. Hattara heter servisen, damen som sålde dem var
finska och berättade att hattara betyder "sockervadd" på finska.
Visst är det en söt dekor?

 
Kannan har stämpel på finska. Under fatet finns samma text, fast på svenska.
Jag googlar alla varianter jag kan komma på, men hittar inget på Hattara.
Nu räknar jag med kunniga kommentarer från bloggarna Porslinsbloggen,
 UpsalaEkeby eller kanske Mimi i Åbo.
UPPDATERING: I svensk upplaga heter dekoren Bollar, berättar Benny
på Porslinsbloggen i kommentar nedan. Upphovskvinna: Berit Ternell.
Men jag vill spinna vidare på sockervadden och exporten. Hur vanligt var
det med tvåspråkiga UE-serviser?




1 Becca:

skriven

Veckans blogg? Nominera din egen eller någon annan bra blogg hos mig nu! Http://grrsexymama.blogg.se

2 Benny:

skriven

Nu har jag kollat upp den:

Bollar, stämpeldekor med brunt eller blått band, 1968-73, Berit Ternell. Modellen heter BD/BDR, vissa delar är en vidareutveckling av BD-modellen, medan t.ex kannan är BD. Det finns, förutom matservis, även kaffe- och tekoppar i modellen EF.

3 Libby:

skriven

Tack, Benny! Visste att jag kunde lita på dig.

4 Annelis syrra:

skriven

Vi har fyra sådana fat, det står "bollar" under.

Det står även "Porslin för diskmaskin", med ett finskt tillägg: lasitteen suojaama koriste.

Vete f-n vad det betyder!

5 Benny:

skriven

Intressant fråga du ställer om exporten och om tvåspråkighet...jag vet ju att det exporterats porslin till Finland, det sälj ju ganska mycket av finska säljare på Tradera, jag har själv köpt Gefle-porslin från Finland flera gånger, bl.a. delar till min Furuvik-servis. Ingen av de grejer jag köpt har dock varit märkta på finska.

6 Libby:

skriven

Annelis syrra: Det betyder dekor under glasyren, dvs samma som står på svenska under. Berättade försäljerskan för mig.

Benny: Vi får följa upp exportspåret. To be continued...

7 Johanna:

skriven

intressant!

har aldrig sett Gefle med finsk text. är det nån prisskillnad på grejerna?



8 Libby:

skriven

Johanna: Vet ej, har inte sådan koll på priser. Vet Benny?

9 Helena från Finland:

skriven

Hi! This comes in English because I can read swedish but writing is another thing...

I live in Finland and bougth about year ago a little servicetray which was called hattara and now today I found 6 plates callet bollar. All of those were found in secondhand shops. I was happy to find information about this doublelanguage thing from here.

10 Sigrid:

skriven

Jag tycker att det är lite svårt att hitta en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!

11 Eva:

skriven

Hej! Jag hoppas få lite hjälp här. Har hittat två kannor från Upsala Ekeby,i serien Dill. Den ursprungliga med ganska uppstående dillkronor. Under står också BD inetsat i porslinet. År? Vem?

Svar: Nu har jag inte Gefle porslin-boken till hands, men den ena av de två Dill har Helmer Ringström gjort, kanske även den andra. Gå in på bloggen Porslinsbloggen och fråga, han kan allt som finns att veta om Gefle!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: