Betagen i Bergslagen


Fellingsbro, lördag förmiddag. Fyra gånger de senaste två åren har Femtiotalsmannen
och jag passerat här och varje gång trott oss se en sedan länge nedlagd grill. Den här gången
stannar vi, går fram och tittar in genom fönstren. Blankt och putsat, dricka i kylen. Allt tyder på
 att "Råsas grill" ännu serverar mat. Men när?
Vi frågar en man som står och byter däck vid verkstan bredvid. "Jo, det är öppet."
När? "Vardagar." Och: "Man ser att det är öppet när det står en bil där".
Okej.

 
Vi köper glass i verkstadens kiosk. Där sitter det anslag
om kommande loppisar och mopperally i trakten. Killen
bakom disken berättar att de har bakluckeloppis på planen
framför Råsas och verkstan den 1 maj varje år.
I år var det över 100 bilar.


Vi drar vidare till loppisen nere vid järnvägen. En Rexoped
står parkerad framför butiken. Och jag hittar saker därinne.
Ska visa er, om en stund.


Sedan vi ser en loppisskylt som pekar in i ett bostadsområde och följer den.
Vi hamnar hos Bosse, som har en trevlig loppisbod på tomten. Jag köper
ett par riktigt fina saker av honom (jaja, ni får se sedan), och ber att få ta en
bild på några tefat från 1950-talet. Berättar att jag bloggar om 1950-talet.
Då bjuds vi in i huset...


... där Bosse, samlare, hade ett helt rum med spännande grejer. Här kommer ett bildsvep!


Nylackad BP-pump under renovering.


Nu blir det kaffe x 3.
"Kokhett" mattermos med etiketten kvar...


... Luxus kaffeburk - med kaffet kvar (bulligt lock, jag kände på det)...


... kartonger och burkar, alltid lika roligt.


För kakan till kaffet. Femtiotalsmannens mamma serverar
fortfarande kakorna på ett sådant här fat.


Visst är tändstiftsreklamen snygg? Och Continental. Och de andra. 


En raritet. Bosse har fått bra bud, men säljer inte skylten med det som kan vara svensk
reklam genom tidernas mest omständliga formulering.


På väggen singlar, bland annat Lill-Babs slagdänga från 1959,
"Är du kär i mig ännu Klas-Göran?"


Doris Day är också representerad.


Vackra flaskor i rader
på spiselkransen. Min favorit är tvåan från vänster,
tillverkad på Arboga glasbruk 1914.


Sedan betalade jag för mina fynd. Vi hade haft en jättetrevlig
stund. Tack, Bosse!
Färden gick vidare till Lindesberg, och Wienerkonditoriet,
vårt stamhak...


Serveringen ligger på huvudgatan i Lindesberg.


Man kan sitta vackert framför mosaikfasaden.


Stilpoäng för glace-skylten på en vägg inne i kafét.


Gissningstävling (endast för stockholmare):
Hur mycket betalade vi för fikat? Två kaffe med påtår, två sockerbullar,
två bullar med glasyr, en arraksboll, en hallonbakelse. Gissa!
Svar sist i inlägget.


Nu till dagens loppisskörd! Vi checkade in på Lindesbergs stadshotell, och jag
plockade fram dagens finaste fynd. Jie-fatet hitade jag i Bosses bod.


Ja, fatet var finast om man tittar på skicket. Men här har vi kopparna som
jag var glad över hela dagen. Arthur Percys "Grand" i ljusblått och (nött) guld.
Kopparna har små små nagg och är slitna, men åhhh, jag älskar den servisen 
och har länge önskat mig några koppar ur den. Den fanns också hos Bosse.


Dagens första köp. Överst Blå Eld-fat, därunder ljusblå djup
plasttallrik, Mepal. Båda stod på 1 kr-hyllan i Fellingsbrobutiken.
Blå Eld har ett nagg, men det struntar väl jag i. EN krona.
Och jag har två flata Mepaltallrikar, börjar bygga en servis.
Äntligen förstod jag att alla bloggare från landsorten som visar
upp ett helt bord med loppisfynd och skriver att de betalade 
"57 kronor för allt" faktiskt talar sanning.
Underst ett vackert fat från Karlskrona...


... någon som har ett namn på det?


Det blir mer Bergslagen de närmaste dagarna. Bland annat bilder från
nostalgibyn i Hosta, som vi också hann med att besöka i dag.


Svaret på fikafrågan. Allt på brickan
kostade 100 kronor. Kan jämföras med
de 380 kronor som Thelins i Solna skrattretande
nog skulle ha för en 10-bitars moussetårta i torsdags.
1 grandprix63:

skriven

Resan gick bra ser jag. Alltid kul att se hemtrakterna med andras ögon.

2 Larsson:

skriven

Mycket fina bilder på fina föremål! Reklamskylten från Wästerås var bra...

3 tusse:

skriven

En Omforsare, härligt!

Jag minns att jag åkte genom Vretstorp (där två gamla riksvägar möttes - nu går vägen utanför byn) 1996 eller så. Har sällan sett en så törnrosaaktig plats.

Frågan är vad som hände - händer - med sådana platser. Antingen hänger de med sin tid, eller de förfaller, eller de poleras upp till något slags nostalgiskt disneyland ...

4 Christina:

skriven

Ah, så nostalgisk jag blev när jag såg de flygande tefaten! Precis ett sådant hade jag när jag var liten, vilket jag helt hade glömt bort tills jag såg ditt foto :)





5 ninna:

skriven

Hej!

Har hittat till dig genom surfande. Jättekul att läsa. Vi hyrde att sommarhus i Fellingsbro förra sommmaren, men jag fick aldrig tillfälle att gå in på Loppisen. (min man är inte lika loppis tokig som jag). Att korvmojjen är öppen kan jag bekräfta däremot. Får nog åka tillbaka isommar för ett besök på loppisen

Själv är jag bördig från Solna med Korv-Ingvar och Edelweiss konditori (numera Thelins, tror jag).

Ninna

6 margaretha:

skriven

Jag åker förbi Råsas grill ett par gånger varje sommar och har undrat om den fortfararande är öppen.

Jag tror inte att jag någonsin har besökt dig utan att hitta minst en bekant pryl. I dag är det flera, burkar, rattkälke och mattermos. Den senare köpte jag (ok, min mamma köpte den åt mig, i en järnhandel på Södermannagatan) på sent 50-tal, eftersom vår skola inte serverade lunch utan vi hade med oss mat. Den är blå och sliten men i botten på den kan man fortfarande se att den kostade 9:50.

Margaretha

7 Libby:

skriven

Grandprix63: Ja, och tack för tipsen! Det kommer inlägg från Elsa Anderssons, som du tipsade om.

Larsson: Skylten var tydligen extremt ovanlig, de flesta har väl rostat sönder och försvunnit.

Tusse: Omforsare?

Christina: Femtiotalsmannen blev också nostalgisk. Själv åkte jag på plastdito.

Ninna: Solna är också fint, där bor jag. Korv-Ingvar är en klassiker som kostat på sig ny stor neonskylt - stilpoäng. Thelins har jag svårt för, priserna är löjligt höga. Titta in på loppisen i Fellingsbro, tanterna är jättegulliga och man kan fynda.

Margaretha: Kul att du känner igen grejer. Det är samma för mig när jag besöker bloggar med 70-talsgrejer...

8 Benny:

skriven

Ja, det finns en del häftiga saker att se där ni åkt onekligen! Själv bor jag ju högre upp i Bergslagen, men brukar passera neråt de där trakterna ibland, har bekanta utanför Fellingsbro bl.a. Lite av samma stuk, med gamla skyltar och säkerligen gammal inredning, caféer som lever kvar i guldåldern finns ju om man åker vidare mot Hedemora och Säter med. Sista lördagen i varje månad kan man t.ex. äta kakbuffé på Wienerkonditoriet



http://barajagjohanna.blogg.se/2008/february/lordagsutflykt-kakbuffe-i-sater.html



eller besöka Janssons café som har nostalisk inredning



http://www.janssonscafe.se/cafe.htm





Jag har tyvärr aldrig själv besökt dem, men tydligen rekommenderas kakbuffén i alla fall...

9 Libby:

skriven

Benny: Jodå, Säter finns med i planerna för sommaren 2009. Wienerkonditori OCH nostalgifik. Bingo! Tror de har ett biografmuseum också om jag inte minns fel. Och nu när jag vet att det finns en kakbuffé får det bli sista lördagen en månad. Mums.

10 Benny:

skriven

Det stämmer, det finns ett biografmuseum där! Sen finns det ett stort "porslinmuseum" i Falun åxå, inte helt organiserat, men massor av grejer...hehehe...där ska det även hållas lite loppis i sommar, men det har jag ju berättat om redan!

11 Libby:

skriven

Benny: Porslinsmuseum haha.

Du, du glömde berätta vad det är för Geflefat jag hittade, det gula. 1970-tal?

12 tusse:

skriven

Varuautomat med glasade fack, tillverkad av Omfors Fabriker, Malmö Sweden! En klassiker!

13 Hannah:

skriven

ÅHH! Vilken nostalgi! Jag är själv utflyttad Bergslagsbo som tillbringat otaliga timmar på Wiener i Lindesberg. Vad härligt att även andra uppskattar denna pärla. Men jag måste ändå tipsa om Fagers konditori i Kopparberg, 4 mil norr om Lindesberg, bättre fika, ännu billigare och även det med små härliga 50-tals detaljer.



/Hannah

14 Libby:

skriven

Hannah. Tack för tipset. Då ska vi kolla in Fagers på nästa Bergslagsresa!

15 Clinen:

skriven

Det där fatet som är randigt med svart och ljusblått och rosa blommor vet jag inte namnet på men jag har lyckats hitta hela servisen i 20 delar. Tyvärr fabbs det ingen kaffekanna så den får jag leta efter på annat håll. En underbar servis!! =) /Clinen

16 Libby:

skriven

Clinen: Grattis! Den är jättesöt.

17 Agneta:

skriven

Rosas Grill är nu stängt. I den grillen har min mamma jobbat i sen jag var 10år. Hon köpte den 1988. Men hon har varit sjuk under en period och avled tyvärr i maj i år. Så nu är Rosas Grill till salu.

Har många fina minnen där med god husmanskost och min mamma som spelade dragspel och elorgel för gästerna när hon var på riktigt gott humör!

Kommentera här: