Lite mer än rivna morötter och inlagd gurka


En liten bok om att laga vegetariskt kom i min väg. I dag ska jag så grönsaker
och kör därför samma tema på bloggen
."Grönsaksgott" är från 1951, och bjuder på många piffiga grönsaksrecept.
Spenatpudding,  fylld kålrabbi och vegetarisk pastejkorg är några av recepten.


Fortfarande vid mitten av 1960-talet då jag som barn satt vid
vaxduksbeklätt middagsbord och spanade ut över karotterna var det vintertid
ont om andra grönsaker än rivna morötter, strimlad vitkål med lingonsylt
och så den inlagda gurkan förstås.
Men "Grönsaksgott" visar på möjligheter. Nederst till vänster,
till exempel: Fin vintersallad. Det vill säga klyftade tomater, grönsallad 
och skivad apelsin med en citronvinägrett till.
Överst till vänster: Vackert råkostfat. Med apelsinskulptur med gud vet vad
istucket som dekorationer.


Små smörgåsar och sandwichar! Godast är nog den varma
svampsmörgåsen uppe till höger.
Längst ner till höger:  Barnens smörgåstallrik, med bland annat
en dubbelmacka gjord av en hård och en mjuk brödskiva.


Mmmmm... spenatpudding! Nja, kanske kommer
"Grönsaksgott" inte att bli så ofta anlitad av mig, men
den har ett snyggt omslag och vem vet, plötsligt en regnig
dag i sommar så står jag där och gör Flugsvamp:


FLUGSVAMP
Stuvad spenat
slås upp på ett fat. I den gröna "gräsmattan" sättes
hårdkokta ägg. Äggets trubbiga ända skärs av något, vitan hackas
och lägges på ituskurna tomater, vilka sättes över äggen; det
hackade utgör således de vita prickarna på flugsvampen.

UPPDATERING. Läs Anders kommentar till detta inlägg,
om Ica-förlagets alla receptböcker. Där får vi veta alla fakta!
UPPDATERING II: Rutan har också lagt ut ett par rutiga Ica-böcker.
Bland annat efterrättsboken, med "Bananer på grön äng"
1 Dödergök:

skriven

Åh den har inte jag, nu blev jag avis. Jag samlar kokböcker och bakböcker från 40, 50 och 60-tal, jag måste alltid titta efter dem när jag är på loppis. Jag är särskillt förtjust i de som har fina 50-tals illustrationer och de från ransoneringstiden med olika ersättningsvaror.

2 Liina:

skriven

Den där boken har jag sett några gånger men aldrig köpt. Äter knappt grönsaker så det har inte känts som nån vits. Men den är snyggt grön =)



Däremot har jag råkat börjat köpa Backelitbestick. Kan du sånt?

3 Libby:

skriven

Dödergök: Brukar du provlaga något recept? Jag ska göra det i sommar när jag har gott om tid. Skulle jag se fler Grönsaksgott så köper jag den åt dig!

Liina: "Råkat börja köpa", hahaha. Nej, jag är ingen fena på bakelitbestick. Har några enstaka bestick med plasthandtag av olika modeller, fast det är nyare plast än bakelit. Lycka till med bakeliten, lägger du ut dem på din blogg?

4 Sara:

skriven

Vilka härliga bilder och idéer. Flugsvamparna var ju bara för söta!

5 Betty Lou:

skriven

jag har inte den heller. samlar också på kakböcker mest från 60- och äldre

6 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Ja i sommar när jag kommer så måste vi göra "Flugsvamp", helt bisarrt egentligen. Den passar på din sommarfest, en kul grej till barnen som kommer..



Annars ser matbilderna nästan japanska ut. Många små rätter med olika färg och form både på maten och uppläggningsfaten. Konstnärligt och säkert nyttigt.

7 Liina:

skriven

Ja råkat. Hade inga som helst planer på att börja men så förra lördan sprang jag på fina skedar i mellanstorleken och jag har inga skedar i den storleken och har saknat det så jag köpte dem. Så idag hittade jag 22 bestick i olika former jättebilligt på en loppis så de fick följa med hem de också. Som om jag behövde mer bestick liksom... (Har ett hundratal, har inte vågat räkna =) Planerar att lägga in ett besticksinlägg på bloggen ja. När jag hunnit fota dem så... =)

8 Libby:

skriven

Anneli: Ja, det är sant att det ser lite japanskt ut. "Flugsvampar" på sommarfesten... tror du att barnen kastar sig över ett fat med spenat. tomat och ägg? Tillåt mig tvivla...

Liina: Ja, vad kul. Tipsa mig när du lägger ut dem på bloggen, vill gärna se!

9 Liina:

skriven

Ska se när jag kan få till bilderna. Så länge kan jag berätta att jag luskat ut (med hjälp av Kicki) att skedarna jag köpte förra veckan är Genses Focus De Luxe

1.jpg" rel="nofollow">http://images.tradera.com/953/794109531.jpg

Jag prutade ner 7 mellanskedar och 9 teskedar från 5 kronor styck till 50 för alla... Och det tyckte jag inte ens var billigt. Men de var snygga. Men De är nog eftertraktade om man kollar på tradera. Kanske skulle köpt knivarna med. Men det fanns inga gafflar... =)

10 tusse:

skriven

Flugsvampkulturen måste ha trängt djupt ned i folkhemmet! Man baxnar!

11 Libby:

skriven

Liina: Woww. Fynd! Alla vill ha Focus de Luxe,

Tusse: Eh... "flugsvampkulturen"? Kan du utveckla?

12 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Ja jag undrar oxå... Jag har lärt mig sen barnsben att flugsvamp är giftigt. Det är väl sant eller?!

13 tusse:

skriven

Ett tag skulle allting se ut som flugsvampar, t.ex. sittmöbler, lampor och kiosker. Vet ej varifrån detta kom eller varför det försvann, men det spelar mindre roll.

14 Liina:

skriven

Jo jag har fattat att focus de luxe är poppis nu. Då köpte jag dem för att de var sköna att hålla, snygga och rätt storlek =)



Amanita måste ju vara ett exempel på flugsvampskulturen?

http://www.baathumea.se/svampporslin.htm

15 Rutan:

skriven

Jag kompletterar hos mig med några svampefterrätter!

16 Anders:

skriven

Lite bibliografisk historik:



Den här kokboken ingår i den fantastiska serien ICA-förlagets köksbibliotek. Andra oumbärliga titlar därur är



- Nytt och gott av grönsaker

- Nytt på kakfatet

- Smårätter

- Smörgåsen

- Det bästa brödet

- Den bästa efterrätten

- Efterrätten

- Fiskrätter

- Den godaste maten

- Lättlagad mat



och framför allt kioskvältaren



- Sju sorters kakor



som också utgavs i den här serien på 50-talet. Flera av böckerna bygger recept från pristävlingar i ICA-kuriren.



Alla är rutiga som grönsaksgott, fast i olika färger. Vi har till och med en kakburk i samma rutning med ICAs märke inuti. Väl värda att samla på.

17 Anders Ringnér:

skriven

Tips: Vi tänkte skriva lite om alla i serien ICA-förlagets köksbibliotek, och de två första är ute nu på http://andersforskar.blogspot.com.

Kommentera här: