Om Elvis lever bor han i Norberg


Yes, sir! Så är det. Elvisboden, Sveriges enda Elvisbutik, finns i västmanländska Norberg.
Och vilken butik sedan...


Det är Runo som driver Elvisboden, med slogan "Taking care of Elvis". Han har
haft butiken i några år, och här finns allt från egna samlarobjekt och signerade
grejer till Elvis-doftljus. Han åker över och inspireras av affärerna i Memphis,
"där ligger de på rad, i Sverige är jag ensam om att ha en Elvisbutik".


Runo har många järn i elden. Just nu är det förberedelserna för Elvisdagarna
i Norberg 5-6 juni. Det är andra året han arrangerar Elvisdagar. Förra året kom
2 000 personer, i år räknar han med betydligt fler. Det blir uppträdande av
Elvisimitatörer, dans, cruising med amerikanska bilar med mera.
Och allt är gratis. Runo kör Elvisdagarna ideellt för att han vill göra något kul för folk.
Andra företag i stan ställer upp och sponsrar med kaffe, saft och diverse.


Femtiotalsmannen och jag trivdes hos Runo. I hans bod kan man
dricka en kopp kaffe och prata Elvis, spela flipper - eller få massage
i en massagestol medan man tittar på Elvisfilmer på en tv-skärm.
På fönstret stod det också Elvisbodens begravningsbyrå, vilket vi först trodde var
ett skämt. Men nej, Runo hade begravningsbyrå i 30 år. Sedan han blev
pensionär har han startat om med Elvisbodens begravningsbyrå. Vi ser väl litet
skeptiska ut över kombinationen. Tas det företaget på allvar, liksom.
"Äh, folk vet ju vem jag är".


Apropos game over. Flipperspelet - ja, hur tror ni att det
såg ut?


Förra vintern när jag körde långt flera gånger i månaden
köpte jag ett dubbelalbum greatest hits och sedan två tre
skivor till och spelade Elvis non-stop i cd-spelaren i bilen.
Jag förstod plötsligt alla Elvisfans. Han är suverän.


Cool pryl i Elvisboden I:
Elvisbrillor med polisonger.


Cool pryl II:
Elvisljuset. Doftar herrparfym från tiden.


Cool pryl III:
Are you lonesome tonight? Krama en Elviskudde!


Coolast: Runo. Tack för en trevlig stund och lycka till
med Elvisdagarna!


Been there, done that? No, but at least I got the t-shirt!
Tyvärr kan inte Femtiotalsmannen och jag övervara Elvisdagarna, vi är
annorstädes då.
Nu hoppas vi på 2010!

Nästa inlägg: Här drack vi kaffet som hade fått Elvis att aldrig lämna byggnaden.
1 Daniel:

skriven

Vad härligt - åker jag till den staden e Elvis ett måste!

2 pia therese:

skriven

åh va synd att ni var i norberg en söndag,på onsdagar är bästa secondhand dagen i norberg/fagersta.



gissar att det fikades på elsas,bästa fiket i trakten!

3 Inger Rozén.Chintoh:

skriven

Men hej o hå!

Runo!

Vi gillar samma!

Kommentera här: